Lucrările la primul tunel din Autostrada Sibiu – Pitești, construit pe sub Dealul Momaia din județul Argeș, se desfășoară în ritm susținut. Cu puţin timp în urmă, premierul Marcel Ciolacu şi ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, au inspectat lucrările de pe șantierul secțiunii Pitești – Curtea de Argeș a Autostrăzii Sibiu – Pitești. Întregul tronson este realizat pe proiecte europene, din fonduri nerambursabile.
Tunelul Tigveni va fi o premieră în infrastructura rutieră din România în ultimii 34 de ani, fiind prima străpungere realizată după 1989. Cu o lungime de 1,35 kilometri, tunelul va avea două galerii, construite în paralel, iar fiecare galerie va avea două benzi de circulație, plus o bandă de urgență. La construcția acestuia se lucrează non-stop, cu două echipe, concomitent.
„Cred că este prima străpungere după perioada comunistă și, deși nu este o lucrare întinsă, este foarte dificilă. Este evident că deja constructorul este în avans cu lucrările și îl felicit. Aceste trei tronsoane, de la Pitești spre Sibiu, care sunt încă în lucru, au fost ocolite de toți miniștrii transporturilor, de 30 și ceva de ani. Sorin Grindeanu e primul ministru care finalizează lucrările de la Nădlac până la Constanța și o să facem la fel din Moldova până în Constanța. E prima oară când avem un plan și acest plan prinde contur. Nu va exista să nu avem bani pentru infrastructură! Guvernul a alocat cei mai mulți bani la Transporturi pentru cofinanțări pentru că sunt cei mai avansați la absorbția de fonduri europene. Vom ajunge la peste 95% cu absorbția, pe exercițiul financiar trecut, iar acest lucru este o premieră la Ministerul Transporturilor”, a declarat Marcel Ciolacu, prim-ministrul României.
Ministrul Sorin Grindeanu apreciază că ”anul viitor, constructorul ar putea termina, dacă nu tot, măcar tronsoane din acest traseu de 30 de kilometri, cel puțin în zona Bascov – Măniceşti”. ”Sper să menţină această companie ritmul pe care l-a avut anul acesta, şi anul viitor. Dacă vor face acest lucru, o să avem o surpriză plăcută, chiar dacă termenul din contract este 2025 pe Piteşti – Curtea de Argeş”, spune ministrul Transporturilor.
Secțiunea 4 Tigveni – Curtea de Argeș are o lungime de circa 10 kilometri. Contractul pentru proiectarea și execuția acestei secțiuni a fost semnat în noiembrie 2021, cu o valoare de 1,6 miliarde de lei fără TVA și o durată de 60 de luni, din care 16 luni pentru proiectare și 44 de luni pentru execuția lucrărilor.
În cadrul contractului, vor fi realizate mai multe lucrări de complexitate ridicată:
- Construirea a 12 poduri, pasaje și/sau viaducte, având o lungime medie de 230 de metri, cel mai lung fiind Viaductul de la km. 84+341, în lungime de 630 de metri.
- Construirea unui Tunel în lungime de 1.350 de metri, în zona de traversare a dealului Momaia, județul Argeș.
Autostrada Sibiu – Piteşti va avea o lungime de peste 122 de kilometri, împărțită în 5 secțiuni. Sibiul va juca un roldeveni cel mai important nod și va lega Sud-Estul, Centrul şi Vestul României de reţeaua europeană de autostrăzi, fiind o parte importantă a Coridorului 4 Paneuropean.
În contextul finalizării Autostrăzii Sibiu – Pitești și a Autostrăzii Sibiu – Brașov, Sibiul va deveni cel mai important nod rutier din România. Atunci când s-a semnat contractul şi a început amenajarea de şantier la tronsonul Sibiu – Boiţa, în timpul fostei guvernări PSD, mulţi sibieni au fost sceptici în privinţa realizării, dar ne-am ţinut de cuvânt şi autostrada a fost dată în folosinţă, la termenul asumat în contract.
Îl felicităm pe ministrul Sorin Grindeanu pentru această nouă realizare, care este de importanţă strategică pentru România.