Sindicatul Drumarilor ”Elie Radu” – Aplicarea legii nr. 296/2023 ar duce la o destabilizare totală a C.N.A.I.R

 Sindicatul Drumarilor ”Elie Radu”, sindicat reprezentativ în cadrul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România SA (C.N.A.I.R.), atrage atenția factorilor decidenți asupra imposibilităţii aplicării prevederilor Secţiunii a 2 -a “Măsuri disciplinei economico-financiara a operatorilor economici” din Legea nr. 296/2023, în cadrul acestei companii.

Apreciem că aplicarea legii în cadrul C.N.A.I.R. ar duce la o destabilizare totală a acesteia, cu impact asupra siguranței rutiere a țării, având în vedere importanţa strategică a companiei la securitatea naţională a României.

Sindicatul Elie Radu trage un semnal puternic de alarmă și cere ministrului de resort să analizeze cu maximă seriozitate exceptarea acesteia de la aplicarea Legii nr. 296/2023.

De impactul acestei legii asupra companiei a fost mai interesat Sindicatul Drumarilor “Elie Radu”, decât conducerea companiei, care imediat după intrarea în vigoare a legii a solicitat o întâlnire cu directorul general, solicitare rămasă fără niciun impact. Deşi Legea nr.467/2006 obligă angajatorul ca în cazul în care există o ameninţare la adresa locurilor de muncă sau au loc modificări importante în organizarea muncii să iniţieze informări şi consultări cu sindicatul reprezentativ, până la acest moment nu a avut nicio astfel de întâlnire, deşi a fost sesizat în mai multe rânduri, atât directorul general, cât şi Consiliul de Administraţie al C.N.A.I.R. În aceste condiţii, Sindicatul a fost nevoit să facă propria analiză care să stea la baza memorandului în vederea exceptării C.N.A.I.R. de la aplicarea acestei legi şi să solicite sprijinul direct al Ministerului Transportului şi Infrastructurii.

C.N.A.I.R., la fel ca alte companii de stat, chiar şi fără aplicarea legii 296/2023 se confruntă cu lipsa personalului nou de specialitate, fiindu-i tot mai greu să-şi menţină personalul specializat şi mai ales să atragă profesionişti sau tineri cu potenţial. Firmele mari de construcţii atrag inginerii cu salarii mult peste ceea ce oferă CNAIR, multinaţionalele atrag tinerii cu salarii şi bonusuri impresionante, în timp ce CNAIR încearcă să ţină cu dinţii de profesioniştii crescuţi sau atraşi cu greu în cadrul companiei.

Apreciem că această lege este imposibil de aplicat în cadrul C.N.A.I.R., având în vedere că aceasta răspunde de administrarea a peste 16.000 km de drumuri şi 1000 km de autostrăzi, poduri iar organizarea sa se extinde pe întreg teritoriul României. Astfel, la nivelul C.N.A.I.R. există organizate structuri teritoriale- Direcţii Regionale de Drumuri și Poduri, Secţii de Drumuri Naţionale, Districte, Centrele de Coordonare şi Întreţinere – CIC-uri, Agenţii de Control şi Încasare- ACI-uri şi Agenţii de Încasare-AI-uri, fiecare dintre acestea având personal de conducere cu responsabilități și răspunderi clare și bine definite. Raportat la numărul total de angajați, cu numărul de personal de conducere doar la nivelul acestor structuri teritoriale, C.N.A.I.R.-S.A. nu se poate încadra în procentul total de 8% de funcţii de conducere din total personal.

Mare parte din atribuţiile CNAIR sunt gestionate de Direcţiile Regionale de Drumuri şi Poduri, care sunt împuternicite să reprezinte C.N.A.I.R.-S.A. conform obiectului de activitate din punct de vedere tehnic, juridic, economic şi administrativ în raza teritorială în care acţionează. Astfel, acestea au structuri de întreţinere şi adminisrare a rețelei de drumuri și autostrăzi, gestinează și implementează proiecte de investiții în infrastructura rutieră, achiziţii, economic, juridic, personal etc. Aceste structuri la nivel teritorial au fost gândite să existe într-o manieră suplă, fără a fi sufocate cu număr mare de personal, ceea ce conduce la faptul că acestea, de obicei, nu au în subordine un număr de 10 posturi, iar comasarea acestora doar de dragul tăierii de posturi de conducere, ar duce la disfuncţionalităţi grave.

Siguranţa participanţilor la traficului rutier nu poate fi atinsă decât prin asigurarea unei stări tehnice corespunzătoare a drumului şi a elementelor sale constitutive şi printr-o capacitate reală, eficientă şi neîntreruptă de intervenţie în scopul prevenirii şi înlăturării imediate a tuturor factorilor de pericol previzibili sau imprevizibili.

Complexitatea activităţii C.N.A.I.R.-S.A. ca administrator al reţelei de drumuri, derivând din lege şi din normativele tehnice specifice, având ca deziderat final siguranţa participanţilor la traficului rutier, are impact şi cu privire la răspunderea civilă şi penală, atât a persoanei juridice, cât şi a salariaţilor.

Aplicarea acestei legi are impact şi cu privire la preluarea în administrare a următoarelor sectoare de drumuri care urmează a fi date în circulaţie, însă din cauza tăierii posturilor vacanţe, nu mai poate fi angajat personal care să facă acest lucru. În plus, această companie s-a confruntat cu o penurie de personal specializat, având un deficit de personal de cel puţin 700 persoane (cât ar fi trebuit angajat până la sfârşitul anului şi nr. total de personal).

În calitate de administrator al reţelei de drumuri, este necesar, în mod obligatoriu, păstrarea parcului auto actual, dotarea cu mașini și utilaje noi dar şi decontarea cheltuielilor justificate cu privire la combustibil. Obligaţiile stabilite prin Legislaţie şi Normative impun deplasarea şi intervenţia angajaţilor C.N.A.I.R/D.R.D.P./S.D.N./C.I.C./District pe sectoarele de drumuri naţionale şi autostrăzi din administrare cu autovehiculele din dotare. Restricţiile introduse de Legea nr. 296/2023 blochează buna desfăşurare a sarcinilor şi atribuţiilor de serviciu de către salariaţi.

În cadrul C.N.A.I.R.- S.A. s-a negociat şi semnat un contract colectiv de muncă (CCM), conform Codului Muncii şi Legii nr. 367/2022 privind dialogul social, astfel încât au fost stabilite drepturile salariale şi celelalte drepturi de care beneficiază salariaţii. Prin semnarea Convenţiei OIM nr. 98/1949, România s-a obligat să ia măsuri corespunzătoare pentru a încuraja şi a promova dezvoltarea şi folosirea procedurilor de negociere voluntară a contractelor colective şi nicidecum de a înlătura efectele acestor contracte prin emiterea de dispoziţii legale contrare. În contextul aplicării prevederilor Legii nr. 296/2023 cu privire la acordarea tichetelor de masă şi acordarea de premii, prime, bonusuri, alte drepturi de natura salarială, se încalcă prevederile CCM în vigoare.

Precizăm că valoarea tichetelor de masă, premiilor, bonusurilor şi altor drepturi de natură salarială sunt prevăzute pe de o parte în CCM, iar pe de altă parte sunt prevăzute în bugetul de venituri şi cheltuieli pe anul 2023, aprobat prin HG nr. 191/2023.

Astfel considerăm că implementarea la C.N.A.I.R. a măsurilor dispuse prin Legea nr.296/2023 ar duce la un regres puternic al companiei iar rezultatele remarcabile obţinute cu greu în ultimii ani vor dispărea, acest lucru fiind cauzat şi de pierderea profesioniştilor din domeniu care se vor îndrepta rapid către mediul privat, cuantumul veniturilor istorice realizate cu greu în ultimii trei ani probabil va reveni la nivelul de jos, controalele efectuate în ACI-uri vor reveni la nivelul celor din perioadele negre ale companiei, iar protejarea şi întreţinerea infrastructurii rutiere se va putea realiza doar la cota de avarie având impact major în siguranţa participanţilor la trafic.

Având în vedere aceste considerente Sindicatul Drumarilor ”Elie Radu” solicită public ministrului transportului, Sorin Grindeanu, avizarea favorabilă a memorandumului de exceptare în totalitate a C.N.A.I.R. SA de la aplicarea acestei legi și susținerea spre aprobare de către Guvernul României.

În cazul în care nu se vor iniţia discuţii cu Sindicatul Drumarilor ”Elie Radu” şi nu se vor face demersuri în vederea exceptării în totalitate de la aplicarea acestei legi, sindicatul avertizează asupra începerii unor mişcări de protest, prin pichetarea ministerului şi a prefecturilor, atât în Bucureşti, cât şi în ţară, urmate apoi de proteste în cadrul C.N.A.I.R. Salariaţii nu sunt obligaţi să presteze muncă suplimentară pentru a putea asigura viabilitatea drumurilor în prag de iarnă, iar activitatea în cadrul agenţiilor de control şi încasare de la graniţa nu trebuie să se desfăşoare cu mâncarea pe genunchi, fără pauze de masă. Vă amintiți cazul colegului nostru de la Botoșani care anul trecut a murit de surmenaj pe autofreză.