I. PROIECTE DE LEGI
1. PROIECT DE LEGE pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal bugetar pe anul 2024
2. PROIECT DE LEGE privind bugetul de stat 2024
3. PROIECT DE LEGE privind bugetul asigurărilor sociale de stat pe anul 2024
Proiectele de lege au fost aprobate și vor fi transmise Parlamentului cu solicitarea de a fi dezbătute şi adoptate în procedură de urgență.
4. PROIECT DE LEGE privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2022/2065 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 octombrie 2022 privind o plată unică pentru serviciile digitale şi de modificare a Directivei 2000/31/CE, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 365/2002 privind comerțul electronic
Proiectul de lege stabilește o serie de măsuri necesare pentru aplicarea Regulamentului DSA (Digital Services Act) privind piața unică pentru servicii digitale. Acest regulament va intra în vigoare din data de 17 februarie 2024, iar principiul care se aplică în toate statele membre ale Uniunii Europene începând din acel moment va fi: tot ceea ce este ilegal offline devine ilegal online.
Prin proiectul de lege se desemnează coordonatorul serviciilor digitale în România, respectiv Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM).
Serviciile digitale includ o categorie largă de servicii ce se desfășoară în mediul online, de la simple pagini de internet la servicii de infrastructură puse la dispoziție pentru funcționarea internetului și a platformelor online.
ANCOM, în calitate de coordonator de servicii digitale (DSC), este responsabilă de toate aspectele legate de aplicarea și asigurarea respectării Regulamentului DSA, scop în care colaborează cu Comisia Europeană, comitetul european pentru servicii digitale, ceilalți coordonatori de servicii digitale din statele membre și cu celelalte autorități naționale;
Proiectul de lege urmărește și adoptarea unor măsuri pentru crearea unui regim de colaborare cu celelalte instituții și autorități publice din România, clarificând faptul că autoritățile de supraveghere a pieței pe diverse sectoare ori domenii de activitate, denumite autorități relevante, au competența de a emite ordine de eliminare a conținutului ilegal din mediul online.
De asemenea, proiectul de lege stabilește și regimul sancționator aplicabil pentru nerespectarea obligațiilor ce revin furnizorilor de servicii intermediare, adică persoanei ce pune la dispoziție o platformă sau un serviciu pentru ca un conținut să poată fi accesat.
II. ORDONANȚE DE URGENȚĂ
1. ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, pentru modificarea și completarea unor acte normative precum și pentru prorogarea unor termene
Actul normativ a fost aprobat.
2. ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ privind unele măsuri pentru gestionarea şi evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare
Prin actul normativ se reglementează, la nivel de legislație primară, instituirea anumitor măsuri legislative eficiente pentru combaterea evaziunii fiscale, în vederea creșterii gradului de colectare a veniturilor bugetare, reducerii pierderilor la bugetul de stat, prin dezvoltarea unor sisteme informatice naționale, esențiale pentru urmărirea evoluției încasărilor la bugetul general consolidat, creșterea gradului de colectare a veniturilor bugetare și, respectiv, prin utilizarea, la nivelul administrației fiscale și vamale, a unor module informatice de valorificare a volumelor uriașe de date și informații (tip big data) furnizate prin aceste sisteme, în procesul de administrare fiscală.
Astfel, Ministerul Finanțelor (MF) este abilitat, până la dezvoltarea și operaționalizarea Hubului Financiar prevăzut la art.1 din OUG nr.109/2023 privind înființarea, dezvoltarea și administrarea unui Hub Financiar la nivelul Ministerului Finanțelor, să utilizeze și/sau implementeze module de valorificare a datelor și informațiilor furnizate prin intermediul sistemelor informatice, în scopul asigurării veniturilor bugetare necesare sustenabilității financiare a Statului Român.
Sunt considerate sisteme informatice de interes strategic național (SIISN) următoarele:
a) Sistemul național privind factura electronică RO e-Factura;
b)Sistemul Național RO e-Transport, sistem național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat;
c) Sistemul Național RO e–Sigiliu, ce reprezintă sigiliul electronic al mărfurilor;
d) Sistemul e-SAF-T – fișierul standard de control fiscal;
e)Sistemul Informatic Național RO e-Case de marcat electronice, reprezentând Registrul național de evidență a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în județe și în sectoarele municipiului București;
f) Sistemul Informatic Național RO e-TVA, al cărui scop este de a precompleta informații privind operațiunile impozabile în deconturile de TVA și de a le pune la dispoziția persoanelor impozabile prin intermediul Spațiului Privat Virtual.
Prin ordonanță, sunt stabilite ca termene pentru utilizarea și/sau implementarea de către MF a modulelor de valorificare a datelor și informațiilor furnizate prin intermediul SIISN următoarele date:
a) RO e-Factură: 1 martie 2024;
b) RO e-Case de marcat electronice: 1 aprilie 2024;
c) RO e-Sigiliu: 1 ianuarie 2025;
d) RO e-Transport: 1 septembrie 2024;
e) RO e-TVA: 1 august 2024;
f) alte module: 1 martie 2025.
Tot, prin OUG se stabilesc principiile privind dezvoltarea unui nou sistem informatic, Sistemul Informatic Național RO e-TVA, care vizează precompletarea de către autoritatea fiscală a informațiilor privind operațiunile impozabile în decontul de TVA.
De asemenea, începând cu data de 1 ianuarie 2024, se înființează la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, cu scopul evidențierii/urmăririi/monitorizării veniturilor suplimentare rezultate din utilizarea SIISN și a modulelor de valorificare pentru gestionarea veniturilor publice. Tot de la aceeași dată, la nivelul Ministerului Finanțelor, se înființează Comisia Centrală de Monitorizare a Execuției Veniturilor Bugetare, denumită CCMEVB, ca organ de analiză al Ministerului Finanțelor privind execuția veniturilor bugetare și monitorizarea evoluției acestora, în vederea monitorizării efectelor măsurilor dispuse prin ordonanță în modul de colectare a veniturilor la bugetul de stat.
3. ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ pentru completarea Legii nr. 86/2006 privind Codul vamal al României
Se completează Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României cu unele prevederi care vizează conformarea legislației naționale cu legislația vamală unională până la data de 20 decembrie 2023.În acest fel, se îndeplinesc solicitările Comisiei Europene prin dosarul (EU) Pilot (2020) 9670.
Prin adoptarea acestei ordonanțe, se realizează cadrul legal prin care cererea de suspendare a executării actului administrativ fiscal care are ca efect aplicarea de taxe la import sau la export corespunzător datoriei vamale și a altor taxe să poată fi analizată și soluționată doar potrivit art. 45 și art. 90 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013.
Totodată, se creează cadrul legal necesar aplicării art. 90 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 în situația cererilor de suspendare a executării actului administrativ fiscal potrivit căruia atunci când garanția este obligatorie ”autoritățile vamale stabilesc cuantumul garanției la un nivel egal cu cuantumul exact al taxelor la import sau la export corespunzător datoriei vamale și a altor taxe”.
Prin acest act normativ, se stabilesc următoarele:
Ø autoritățile vamale competente teritorial vor soluționa cererile de suspendare a executării actelor administrativ fiscale care au ca efect aplicarea de taxe la import sau export, corespunzătoare datoriei vamale și a altor taxe,
Ø modalitățile de constituire a garanției în cazul în care autoritatea vamală competentă teritorial suspendă executarea actului administrativ fiscal care are ca efect aplicarea de taxe la import sau export corespunzător datoriei vamale și a altor taxe,
Ø condițiile în care dificultăți grave de ordin economic și social permit suspendarea executării actului administrativ fiscal emis de autoritatea vamală în ceea ce privește taxele la import sau export corespunzător datoriei vamale și a altor taxe, fără a fi necesară constituirea unei garanții
Ø termenul până la care poate fi acordată suspendarea executării actului administrativ fiscal emis de autoritatea vamală în ceea ce privește taxele la import sau export corespunzător datoriei vamale și a altor taxe.
Totodată, prin această ordonanță se creează măsuri tranzitorii care să reglementeze soluționarea cererilor de suspendare a executării actelor administrative care au ca efect aplicarea de taxe la import sau la export corespunzător datoriei vamale și a altor taxe aflate în curs pe rolul instanțelor de judecată.
4. ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, precum și pentru modificarea Legii nr. 187/2023 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice
Actul normativ clarifică unele prevederi ale ordonanței de urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, modificată prin Legea 187/2023, în sensul reformulării unor dispoziții neclare sau necorelate cu alte dispoziții legale. Revizuirea reglementărilor pentru îmbunătățirea guvernanței corporative a întreprinderilor publice a fost o condiție prevăzută în Planul Național de Redresare și Reziliență.
Prin legea nr. 187/2023, au fost create premisele realizării jalonului 439 și cadrul legal de înființare a Agenției pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP).
5. ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ privind modificarea unor acte normative în domeniul fondurilor externe nerambursabile aferente perioadei de programare 2021-2027
Prin acest act normativ, Guvernul modifică și completează o serie de prevederi care vizează gestionarea fondurilor europene aferente Politicii de Coeziune a UE și a fondurilor destinate creșterii performanței energetice a blocurilor de locuințe, pentru o mai bună corelare cu diferitele etape ale implementării programelor de finanțare aferente perioadei de programare 2021-2027. Se asigură astfel condițiile necesare pentru creșterea gradului de absorbție Scopul este de a se preveni blocarea unor proiecte și riscul de dezangajare a fondurilor.
Modificările și completările aprobate de Guvern vizează Ordonanța de urgență nr. 23/2023 privind instituirea unor măsuri de simplificare și digitalizare pentru gestionarea fondurilor europene aferente Politicii de Coeziune 2021-2027, precum și Ordonanța de urgență nr. 18/2009 privind creșterea performanței energetice a blocurilor de locuințe.
În ceea ce privește creșterea performanței energetice a blocurilor de locuințe, pentru proiectele din această categorie aferente perioadei de programare 2021-2027 a fost reconfigurată modalitatea de finanțare, prin excepție de la prevederile art. 12 și art. 13 ale OUG nr. 18/2009, aceste proiecte urmând să fie realizate în proporție de 100% din fondurile europene nerambursabile aferente Politicii de coeziune 2021-2027, din alocații de la bugetul de stat și din bugetele locale, conform ratei de cofinanţare stabilite prin deciziile Comisiei Europene, fără a mai fi nevoie de o contribuție din partea asociațiilor de proprietari.
Referitor la implementarea programelor finanțate în cadrul Politicii de Coeziune, au fost aduse clarificări privind elaborarea și publicarea ghidului solicitantului, au fost revizuite prevederile privind drepturile reale asupra bunurilor imobile care fac obiectul cererii de finanțare, a fost adaptată durata procesului de evaluare, selecție și contractare a cererilor de finanțare în acord cu capacitatea de evaluare a autorității de management/organismului intermediar, au fost aduse clarificări privind termenul pentru înregistrare a contestațiilor depuse de solicitanți și au fost eliminate măsurile de monitorizare consolidate, deoarece erau prevăzute deja instrumentele de monitorizare a implementării unui contract de finanțare.
6. ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ privind reglementarea standardelor pentru instrumentele financiare ecologice dedicate sprijinirii măsurilor de îmbunătățire a eficienței energetice în industrie, precum şi pentru modificarea Legii nr. 121/2014 privind eficiența energetică
OUG acordă sprijin financiar pentru activitățile economice care contribuie în mod substanțial la atenuarea schimbărilor climatice sau la adaptarea la schimbările climatice, precum și la îmbunătățirea eficienței energetice în industrie, dar şi la creșterea rezilienței.
Pentru a atinge obiectivul UE de creștere a eficienței energetice cu 32,5 % până în 2030, ar trebui să se atragă finanțare privată pentru a stimula investițiile în eficiența energetică și să se revizuiască măsurile și politicile de stimulare a eficienței energetice.
Acordarea, monitorizarea și raportarea sprijinului dat sub formă de instrumente financiare ecologice sunt realizate prin intermediul unui sistem informatic pentru gestionarea, centralizarea instrumentelor ecologice acordate, precum și pentru analiza modului în care instrumentele contribuie la îmbunătățirea eficienței energetice în industrie. Sistemul informatic este creat pe modelul cloud computing, cu aplicații dezvoltate cloud nativ, care respectă regimul juridic al interoperabilității și al datelor deschise.
De asemenea, actul normativ stabilește că Ministerul Energiei are calitatea de autoritate națională competentă pentru coordonarea aplicării regulamentelor Comisiei Europene privind etichetarea şi eficiența energetică a unor categorii de produse şi supravegherea pieței in ceea ce privește etichetarea energetică, precum și pentru aplicarea legislației specifice.
7. ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului României nr.194/2002 privind regimul străinilor în România
Prin această ordonanță de urgență, Guvernul modifică și completează cadrul legal existent privind regimul străinilor în România, astfel încât să vină în sprijinul elevilor străini de origine română care doresc să studieze în România.
Principalele modificări și completări elimină un vid legislativ care îi afecta pe elevii străini de origine română înscriși în învățământul preuniversitar privat, de nivel postliceal, evitându-se astfel, pe viitor, cazuri de genul celor semnalate anterior în care aceștia nu puteau urma cursurile la care erau înscriși deoarece nu li s-a prelungit sau, după caz, nu au obținut dreptul de ședere în România.
De asemenea, a fost introdusă posibilitatea solicitării de documente adiționale și pentru vizele de lungă-ședere, dar și pentru vizele de tranzit și cele de tranzit aeroportuar, mai ales în cazul solicitărilor de viză către zone de conflict armat, pentru clarificarea unor situații incerte în cazul în care solicitantul este suspicionat că ar fi folosit înscrisuri false sau că ar fi făcut declarații false în cazul interviului consular. Această măsură – aplicată până acum doar în cazul solicitărilor pentru vize de scurtă ședere – vizează prevenirea migrației ilegale, a traficului de persoane și a unor riscuri concrete la adresa securității naționale și urmează să fie reevaluată în momentul în care România va aplica integral dispozițiile acquis-ului Schengen.
Alte modificări aprobate în ceea ce privește regimul străinilor în România elimină o situație întâlnită în practică, însă lacunară în legislație, în ceea ce privește solicitarea cazierului valabil pentru elevii străini majori și ajustează cadrul legal existent în ceea ce privește documentele necesare în cazul acordării de viză de intrare în România pentru cetățenii străini minori, ca garanție suplimentară pentru protejarea intereselor minorilor și prevenirea traficului de minori.
8. ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor
Actul normativ aduce o serie de modificări și completări care vin în concordanță cu angajamentul României în asigurarea transpunerii corecte a acquis-ului UE și abordarea integrală a recomandărilor Comisiei Europene.
Astfel, s-a modificat art. 12 alin. (16) pentru a include prevederi privind dialogul între părțile implicate în implementarea schemelor de răspundere extinsă a producătorilor. De asemenea, a fost inclusă sintagma „pregătirea pentru reutilizare” în textul alin. (11) al art.19.
Un alt element se referă la introducerea de indicatori și obiective calitative/cantitative pentru evaluarea progresului în implementarea măsurilor de prevenire a generării deșeurilor pentru:
Ø Evaluare cuprinzătoare: Combinația de date cantitative și calitative oferă o perspectivă detaliată asupra progresului, evidențiind atât cifrele concrete, cât și experiențele părților interesate.
Ø Acuratețe și fiabilitate: Datele calitative completează interpretarea datelor cantitative, ajutând la identificarea provocărilor și explicarea tendințelor.
Ø Luarea deciziilor informate: Monitorizarea continuă permite ajustări rapide, iar feedback-ul calitativ contribuie la identificarea domeniilor care necesită îmbunătățiri.
Ø Implicarea părților interesate: Feedback-ul calitativ aduce perspectiva și satisfacția părților implicate, asigurând relevanța și eficacitatea măsurilor.
Ø Măsurarea progresului: Comparația datelor actuale cu obiectivele și performanța anterioară oferă o privire asupra progresului către reducerea generării deșeurilor.
Aceste modificări vin în concordanță cu angajamentul României în asigurarea transpunerii corecte a acquis-ului UE și abordarea integrală a recomandărilor Comisiei Europene.
III. HOTĂRÂRI DE GUVERN
1. HOTĂRÂRE DE GUVERN pentru aprobarea Strategiei naționale în domeniul proprietății intelectuale 2024 – 2028 și a Planului de Acțiune în domeniul proprietății intelectuale 2024 – 2028 precum și pentru organizarea și funcționarea Comitetului interdepartamental pentru coordonarea strategiei și politicilor în domeniul proprietății intelectuale
Guvernul a aprobat Strategia națională în domeniul proprietății intelectuale și Planul de Acțiune în acest domeniu, pentru perioada 2024-2028.
Obiectivele generale ale Strategiei vizează îmbunătățirea stării de fapt în domeniul proprietății intelectuale și sunt următoarele:
1.Promovarea unei culturi în domeniul proprietății intelectuale;
2.Stimularea capacității inovative şi creative a mediului economic, de cercetare şi de creație românesc;
3.Armonizarea legislației și practicilor naționale cu reglementările, procedurile şi practicile europene sau internaționale în domeniul proprietății intelectuale;
4.Diversificarea şi digitalizarea serviciilor în domeniul proprietății intelectuale;
5.Dezvoltarea unui sistem eficient pentru asigurarea respectării drepturilor de proprietate intelectuală;
6.Intensificarea activităților de combatere a încălcărilor drepturilor de proprietate intelectuală.
Implementarea Strategiei naționale contribuie la conștientizarea importanței proprietății
intelectuale şi relevanța inovației și creativității pentru publicul larg, ce are astfel oportunitatea de a își proteja drepturile și interesele mai bine în domeniul proprietății intelectuale. Consumatorii informați încurajează și menținerea unor relații sănătoase de piață.
Actul normativ include și Planul de Acțiune, care prevede acțiuni specifice ce realizează direcțiile de acțiune. Fiecare acțiune în parte este asumată și însușită de o instituției publică având atribuții și responsabilități în domeniul proprietății intelectuale, și include termene limită pentru realizarea ei completă, precum și indicatori a căror măsurare evaluează gradul de realizare a acțiunilor specifice la orice moment.
De asemenea, se înființează Comitetul pentru coordonarea strategiei și politicilor în domeniul proprietății intelectuale, structură în aparatul de lucru al Guvernului (Cancelaria Prim-ministrului), condusă de un consilier de stat, numit de prim-ministru, în calitate de coordonator național în domeniul proprietății intelectuale.
Comitetul va avea o triplă misiune: va monitoriza gradul de realizare a indicatorilor prevăzuți în planul de acțiune, iar rezultatele vor fi incluse în rapoarte periodice; va solicita și analiza date din partea autorităților publice cu atribuții și responsabilități în domeniul proprietății intelectuale și va organiza, periodic, întâlniri, întruniri, dezbateri și alte forme de dialog social cu toți partenerii, pentru a ajunge la cele mai bune practici pentru a implementa Strategia Națională; va oferi sprijin organizatoric Grupului de Lucru privind Proprietatea Intelectuală (GLPI), înființat în 2006 și coordonat de către Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci, Oficiul Român pentru Drepturile de Autor și Inspectoratul General al Poliției Române.
Implementarea măsurilor Strategiei naționale în domeniul proprietății intelectuale se va realiza cu încadrare în bugetele anuale aprobate sau în proiecțiile bugetare pentru anii următori.
2. HOTĂRÂRE DE GUVERN privind aprobarea Strategiei naţionale de luptă antifraudă, pentru protecţia intereselor financiare ale Uniunii Europene în România, 2023 – 2027
Guvernul a adoptat astăzi o hotărâre care aprobă Strategia Națională de Luptă Antifraudă, pentru protecția intereselor financiare ale Uniunii Europene în România, 2023-2027, urmare a angajamentelor europene asumate de către țara noastră.
Departamentul pentru lupta antifraudă (DLAF) este serviciul național de coordonare antifraudă și instituția de contact cu Oficiul European de Luptă Antifraudă care asigură, sprijină și coordonează, după caz, îndeplinirea obligațiilor ce revin României privind protecția intereselor financiare ale UE, conform prevederilor art. 325 din Tratatul privind Funcționarea UE.
Strategia Națională de Luptă Antifraudă (SNLAF) urmărește coordonarea eforturilor de prevenire a fraudei, întreprinse de toți partenerii naționali, pentru o absorbție ridicată și sănătoasă a fondurilor europene, inclusiv a celor alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru o contribuție bugetară completă a României la bugetul UE.
Obiectivele generale ale SNLAF urmăresc prevenirea și detectarea fraudei, investigarea administrativă și urmărirea penală, recuperarea fondurilor și impunerea de sancțiuni.
Prin urmare, SNLAF vizează consolidarea cadrului legal, prin actualizarea actelor normative incidente sau adoptarea de noi acte, întărirea capacității instituționale prin pregătirea profesională a personalului, prin comunicare interinstituțională și schimb de informații constante. SNLAF va crea și operaționaliza rețele profesionale care vor asigura infrastructura necesară implementării acesteia și îmbunătățirea cooperării instituționale. Rețelele vor fi constituite din reprezentanți ai ministerelor și autorităților cu competențe în gestionarea și controlul fondurilor europene.
Pentru implementarea acțiunilor, resursele financiare vor fi asigurate din bugetul propriu al fiecărei instituții.
La mijlocul perioadei de implementare, SNLAF va fi evaluată intermediar și se va decide necesitatea actualizării acesteia, iar la final DLAF va elabora raportul de evaluare care va cuprinde concluzii și direcții de acțiune viitoare.
3. HOTĂRÂRE DE GUVERN privind modificarea Anexelor nr. 2, 11 şi 22 la Normele metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor Legii nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenției Naţionale pentru Locuințe, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 962/2001
Executivul aprobă modificările aduse Anexelor nr. 2, 11 și 22 la Normele metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor Legii nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenției Naţionale pentru Locuințe, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 962/2001.
Astfel, sunt definite criteriile de acces la finanțare, pentru a se evita dublarea investițiilor realizate prin programe guvernamentale cu aceeași destinație, respectiv prin programul implementat de ANL și prin PNRR.
Prin actul normativ se are în vedere ca în programul de finanțare curent să se cuprindă și obiectivele de investiții incluse la finanțare în anul anterior și pentru care s-au depus documentele solicitate de ANL, dar nu s-a ajuns la faza de aprobare a indicatorilor tehnico-economice sau la faza de achiziție publică servicii de proiectare și execuție lucrări.
Modificările Anexei nr. 22 clarifică modul de solicitare și alocare a creditelor bugetare anuale, pe fiecare titlul de cheltuieli, cu detalierea distinctă a locuinţelor pentru specialişti din sănătate sau învăţământ în cadrul programului guvernamental de construcții locuințe pentru tineri, destinate închirierii.
4. HOTĂRÂRE DE GUVERN privind stabilirea componenței şi a regulamentului de organizare şi funcţionare a Comitetului Naţional Intersectorial pentru Controlul Tuberculozei şi Infecției HIV/SIDA
Hotărârea de Guvern a fost aprobată.
5. HOTĂRÂRE DE GUVERN pentru aprobarea contribuţiilor voluntare ale României către următoarele fonduri voluntare ale Organizaţiei Tratatului Atlanticului de Nord: Fondul voluntar de consolidare a capacităţii de apărare a Republicii Moldova (Moldova DCB Trust Fund) şi Fondul voluntar privind Pachetul de Asistenţă Cuprinzătoare pentru Ucraina (NATO-Ukraine Comprehensive Assistance Package Trust Fund), precum şi pentru suplimentarea bugetului Ministerului Afacerilor Externe din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2023
Hotărârea de Guvern a fost aprobată.
6. HOTĂRÂRE DE GUVERN privind modificarea datelor de identificare şi actualizarea valorilor de inventar ale unor imobile aflate în domeniul public al statului şi în administrarea Direcţiei pentru Agricultură Judeţeană Constanţa şi Agenţiei Naţionale pentru Zootehnie ,,Prof. dr. G. K. Constantinescu”, precum şi de transmitere a unui imobil din administrarea Direcţiei pentru Agricultură Judeţeană Constanţa în administrarea Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură – Centrul Judeţean Constanţa
Hotărârea de Guvern a fost aprobată.
7. HOTĂRÂRE DE GUVERN privind actualizarea datelor de identificare şi valorii de inventar a bunului imobil cu numărul de inventar MF 94240 aflat în domeniul public al statului şi administrarea Agenţiei Naţionale de Îmbunătăţiri Funciare, din subordinea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi de trecere a unor părţi din acesta în domeniul public al municipiului Buzău şi în domeniul publical comunei Verneşti, judeţul Buzău
Hotărârea de Guvern a fost aprobată.
8. HOTĂRÂRE DE GUVERN privind suplimentarea bugetului Ministerului Afacerilor Interne din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2023, pentru finanţarea cheltuielilor generate de acordarea asistenţei umanitare, precum şi pentru finanţarea cheltuielilor aferente acordării protecţiei temporare conform Deciziei de punere în aplicare (UE) 2022/382 a Consiliului din 4 martie 2022 de constatare a existenţei unui aflux masiv de persoane strămutate din Ucraina în înţelesul art. 5 din Directiva 2001/55/CE şi având drept efect introducerea unei protecţii temporare
Executivul a suplimentat astăzi bugetul Ministerului Afacerilor Interne pentru Inspectoratul General pentru Situații de Urgență cu suma de 165 milioane lei, pentru decontarea cheltuielilor de cazare şi hrană a refugiaților ucraineni.
Suma va acoperi decontarea cheltuielilor pentru luna aprilie a anului curent, iar banii se asigură din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2023.
9. HOTĂRÂRE DE GUVERN privind înscrierea unui imobil în inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului şi darea acestuia în administrarea Ministerului Afacerilor Interne – Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă ,,Mihai Viteazul” al judeţului Covasna
Hotărârea de Guvern a fost aprobată.
10.HOTĂRÂRE DE GUVERN pentru aprobarea plăţii contribuţiei anuale de participare a Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor la Organizaţia Europeană a Serviciilor Penitenciare şi Corecţionale – EuroPris
Hotărârea de Guvern a fost aprobată.
11.HOTĂRÂRE DE GUVERN privind înscrierea unui bun cultural mobil în inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului şi darea acestuia în administrarea Muzeului Naţional de Istorie a României
Hotărârea de Guvern a fost aprobată.
12.HOTĂRÂRE DE GUVERN privind actualizarea valorii de inventar a imobilului 2628, aflat în domeniul public al statului şi în administrarea Ministerului Apărării Naţionale, trecerea acestuia din domeniul public al statului şi din administrarea Ministerului Apărării Naţionale în domeniul public al județului Bihor şi modificarea anexei nr. 4 la Hotărârea Guvernului nr. 1705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului
Hotărârea de Guvern a fost aprobată.
13.HOTĂRÂRE DE GUVERN privind trecerea unei părţi din imobilul 659 din domeniul public al statului şi din administrarea Ministerului Apărării Naţionale în domeniul public al municipiului Craiova, judeţul Dolj şi modificarea anexei nr. 4 la Hotărârea Guvernului nr. 1705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului
Hotărârea de Guvern a fost aprobată.
14.HOTĂRÂRE DE GUVERN pentru aprobarea indicatorilor tehnico – economici aferenți obiectivului de investiţii ,,DN 2C km 0+000 – km 48+000″, judeţul Buzău şi judeţul Ialomiţa
Hotărârea aprobată de Executiv are în vedere aprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenți obiectivului de investiții „DN 2C km 0+000-km 48+000”, județul Buzău și județul Ialomița.
Astfel, au fost aprobați următorii indicatori economici: lungime traseu: 47,575 km, lățime platformă: 9,00 m din care parte carosabilă 2×3,50m, reparații pasaj: 1 buc.
Valoarea totală a investiției este de circa 548,7 milioane lei, iar durata de execuție a obiectivului de investiții este de 18 luni.
Finanțarea obiectivului de investiții se realizează din fonduri de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, precum și din alte surse legal constituite, conform programelor de investiții publice aprobate, potrivit legii.
Realizarea obiectivului de investiție va duce la creșterea siguranței circulației, sporirea capacității de circulație prin mărirea fluenței traficului, îmbunătățirea mediului înconjurător prin reducerea noxelor și poluării fonice.
15.HOTĂRÂRE DE GUVERN privind darea în administrarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii a unor părţi de imobile reprezentând teren, în suprafaţă totală de 4,8205 ha, aflate în domeniul public al statului şi în administrarea Agenției Domeniilor Statului, instituție din subordinea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, în vederea realizării de către Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere – S.A. a obiectivului de investiție ,,Amenajare parcare pe DN 56 km 80+800 dreapta”
Hotărârea de Guvern a fost aprobată.
16.HOTĂRÂRE DE GUVERN privind declanșarea procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privată, situate pe amplasamentul suplimentar, aprobarea listei imobilelor proprietate publică a statului, precum şi a listei imobilelor proprietate publică a unităților administrativ – teritoriale, care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Varianta de ocolire a municipiului Bârlad”
Executivul a aprobat amplasamentul suplimentar necesar realizării lucrării de utilitate publică de interes național „Varianta de ocolire a municipiului Bârlad”, declanșarea procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privată care se află pe coridorul de expropriere, precum și listele imobilelor proprietate privată supuse exproprierii și a imobilelor proprietate publică a statului.
Imobilele supuse exproprierii se află pe raza localităților Bârlad, Grivița, Perieni și Zorleni din județul Vaslui.
Sumele individuale aferente despăgubirilor sunt în cuantum de 108.900 lei și reprezintă despăgubirile pentru un număr de 81 de imobile proprietate privată.
Fondurile sunt alocate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în conformitate cu Legea bugetului de stat pe anul 2023.
17.HOTĂRÂRE DE GUVERN privind suplimentarea pe anul 2023 a sumei prevăzute ca justă despăgubire aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1118/2021 privind declanșarea procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Autostrada Ploieşti – Buzău”, aflate pe raza localităților Săhăteni, Ulmeni, Movila Banului, Pietroasele, Stâlpu, Buzău, Ţinteşti, din judeţul Buzău, precum şi modificarea şi completarea anexei nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 1118/2021
Actul normativ prevede aprobarea unor măsuri, în scopul actualizării situației imobilelor care au fost afectate de realizarea lucrării de utilitate publică de interes național „Autostrada Ploiești – Buzău”, aflate pe raza localităților Săhăteni, Ulmeni, Movila Banului, Pietroasele, Stâlpu, Buzău, Țintești, din județul Buzău.
Astfel, s-a suplimentat suma prevăzută ca justă despăgubire cu 181.320 lei pentru plata despăgubirii imobilelor proprietate privată supuse exproprierii, care au suferit modificări ale suprafețelor rezultate după realizarea documentațiilor cadastrale individuale, precum și diferențe de categorie de folosință, poziționare intravilan/extravilan. Suma aferentă despăgubirilor se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.
18.HOTĂRÂRE DE GUVERN pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii ,,Modernizarea infrastructurii de cale ferată dintre stațiile C.F. Bucureşti Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră”, lucrare de utilitate publică de interes naţional
Actul normativ aprobă indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investiţii “Modernizarea infrastructurii de cale ferată dintre stațiile C.F. București Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră”, lucrare de utilitate publică de interes național.
Linia de cale ferată București Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră este parte a rețelei TEN-T Comprehensive (rețeaua TEN-T- globală sau extinsă) și este amplasată pe ruta fostului coridor IX Pan -European. Aceasta este o linie importantă care face legătura între Coridorul Rhin – Dunăre (fostul Coridor IV) și țările din sud-estul Europei (Bulgaria, Grecia, Turcia), prin traversarea Dunării pe Podul Prieteniei, în sectorul de graniță dintre România și Bulgaria. Linia de cale ferată București Nord – Giurgiu Nord este prima linie înființată în România.
Valoarea totală a investiției este de circa 2,89 miliarde de lei, iar durata de execuție a proiectului de investiții este de 36 luni.
Finanțarea obiectivului de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (Connecting Europe Facility – CEF), de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și din venituri proprii ale Companiei Naționale de Căi Ferate „C.F.R.” – S.A., precum și din alte surse legal constituite, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii. Proiectul face parte din Master Planul General de Transport al României (MPGT).
19.HOTĂRÂRE DE GUVERN privind alocarea unor sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2023, pentru finanţarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, orașelor, municipiilor şi sectoarelor municipiului Bucureşti
Guvernul a suplimentat cu 225,9 milioane lei, din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, bugetele administrațiilor locale. Fondurile vor fi utilizate pentru acordarea drepturilor asistenților personali ai persoanelor cu handicap grav sau indemnizațiilor lunare ale persoanelor cu handicap grav.
20.HOTĂRÂRE DE GUVERN privind alocarea unei sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2023, pentru finanțarea unor cheltuieli descentralizate pentru servicii sociale din sistemul de protecție a copilului
Guvernul a aprobat suplimentarea sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul județelor și sectoarelor municipiului București, pe anul 2023, cu suma de 138,2 milioane lei, pentru finanțarea serviciilor sociale din sistemul de protecție a copilului. Suma se alocă din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2023.
21.HOTĂRÂRE DE GUVERN privind suplimentarea bugetului Secretariatului General al Guvernului pe anul 2023 din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2023, pentru Secretariatul de Stat pentru Culte, în vederea susținerii activităților cultelor
Guvernul a aprobat suplimentarea bugetului Secretariatului General al Guvernului pentru Secretariatul General pentru Culte cu suma de 30 milioane lei. Fondurile alocate sunt pentru sprijinirea financiară a lucrărilor de construire și reparare a lăcașurilor de cult, precum și pentru alte activități desfășurate de către unitățile de cult aparținând cultelor religioase din România. Suma se alocă din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2023.
22.HOTĂRÂRE DE GUVERN privind alocarea unei sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului prevăzut în bugetul de stat pe anul 2023, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale și modificarea alin. (13) și alin. (10) ale art. 10 din Hotărârea Guvernului nr. 1174/2014 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru reducerea accizei la motorina utilizată în agricultură.
Hotărârea de Guvern a fost aprobată.
IV. ANALIZE
1. ANALIZA referitoare la PROIECTUL DE HOTĂRÂRE A GUVERNULUI pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 393/2023 privind aprobarea schemei „Ajutor de minimis pentru aplicarea Programului de susținere a producției de usturoi”, precum și pentru stabilirea unor măsuri de verificare și control al acesteia, în anul 2023
Actul normativ rămâne în analiza Guvernului.
V. MEMORANDUMURI
1. MEMORANDUM cu tema: Mandatarea Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene pentru semnarea Actului adițional la Acordul privind contribuția financiară în conformitate cu prevederile articolului 23, alineatul 1 din Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de Redresare si Reziliență
Memorandumul a fost aprobat.
2. MEMORANDUM cu tema Aprobarea încheierii de angajamente legale, respectiv depășirea limitelor de plăţi pentru categoriile de cheltuieli de investiţii prevăzute la art. 38 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice în anul 2023 pentru Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor
Memorandumul a fost aprobat.
3. MEMORANDUM cu tema: Pregătirea misiunii economice şi comerciale a Francofoniei în România (27-29 martie 2024)
Memorandumul stabilește condițiile organizării în România, în perioada 27-29 martie 2024, a misiunii economice şi comerciale a Francofoniei.
La eveniment vor participa companii din 100 de state francofone şi 200-300 de reprezentanți ai mediului de afaceri din România.
Din punct de vedere logistic si financiar, România va asigura costurile aferente închirierii sălilor în care vor avea loc evenimentele, a închirierii echipamentelor tehnice necesare, a serviciilor de translație, a pauzelor de cafea și dejunurilor/cinelor din marja misiunii, precum și a transportului intern. Organizația Internațională a Francofoniei va asigura costurile de transport internațional şi cazare pentru participanții din statele în curs de dezvoltare; participanții din statele dezvoltate, își vor achita singuri transportul internațional şi cazarea.
Organizarea acestui eveniment are ca obiective: recâștigarea unor piețe şi dezvoltarea parteneriatelor dintre companiile românești şi cele din țările francofone, promovarea exporturilor românești şi a investiţiilor.
Spațiul economic francofon reprezintă 16% din PIB-ul mondial, 20% din comerțul cu mărfuri și 14% din rezervele mondiale de resurse miniere și energetice.
4. MEMORANDUM cu tema: Încheiere angajament legal pentru categoriile de cheltuieli prevăzute la articolele de cheltuieli bugetare 20.01.01 – Furnituri de birou, 20.01.08 Cheltuieli poștale, 20.30.30 Alte cheltuieli, depășirea limitei de plăţi la titlul .,Bunuri şi servicii” şi suplimentarea limitei de credite bugetare pe luna decembrie 2023
Memorandumul a fost aprobat.
5. MEMORANDUM cu tema: Depășirea limitei de plăţi pentru categoriile de investiţii prevăzute la art. 38˄1 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, de către Centrul Medical de Diagnostic, Tratament Ambulatoriu şi Medicină Preventivă – Bucureşti
Memorandumul a fost aprobat.
6. MEMORANDUM cu tema: Exceptarea Societății Complexul Energetic Valea Jiului SA de la aplicarea unor prevederi ale Legii nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung
Memorandumul a fost aprobat.
7. MEMORANDUM cu tema: Suplimentarea limitelor de credite bugetare și de angajament pentru luna decembrie 2023, încheierea de angajamente legale și depășirea limitelor de plăți până la sfârșitul anului 2023 pentru Ministerul Afacerilor Interne
Memorandumul a fost aprobat.
8. MEMORANDUM cu tema: Aprobarea depăşirii limitelor de plăți pentru categoriile de cheltuieli de investiţii prevăzute la art. 38˄1 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 46 din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare pentru Programul de construcţii locuinţe sociale/locuinţe de necesitate şi Programul naţional multianual privind creşterea performanţei energetice a blocurilor de locuinţe
Memorandumul a fost aprobat.
9. MEMORANDUM cu tema: Majorarea limitelor de credite bugetare şi credite de angajament pentru bugetul asigurărilor sociale de stat, pe luna decembrie 2023, aprobate de Guvernul României
Memorandumul a fost aprobat.
10.MEMORANDUM cu tema: a) Depășirea limitelor de plăți la Titlurile 20 “Bunuri şi servicii” și 71 “Active Nefinanciare”, pe luna decembrie 2023, conform prevederilor art.I alin.(7) și art.II alin (4) din OUG 90/27.10.2023 b)Suplimentarea limitelor de credite bugetare aprobate pe luna decembrie 2023, la Titlurile 20 “Bunuri şi servicii” și 71 “Active Nefinanciare”
Memorandumul a fost aprobat.
11.MEMORANDUM cu tema: Aprobarea încheierii de angajamente legale la titlul de cheltuieli bugetare “Bunuri și servicii” – sursa E de finanțare (venituri proprii)
Memorandumul a fost aprobat.
12.MEMORANDUM cu tema: Suplimentarea limitelor de credite bugetare pe luna decembrie la titlul 71 Active nefinanciare, precum și depășirea limitei de plăți pe luna decembrie 2023 la titlul 71 Active nefinanciare și titlul 20 Bunuri și servicii
Memorandumul a fost aprobat.
13.MEMORANDUMUL cu tema: Aprobarea încheierii de angajamente legale la categoriile de cheltuieli bugetare prevăzute la art. I, alin. (1) și la art. II, alin.(1) din OUG 90/2023, respectiv depășirea limitelor de plăți lunare efectuate în decembrie 2023 la titlul 20 “Bunuri și servicii” și la titlul 71 “Cheltuieli de capital” și suplimentarea limitelor de cheltuieli pentru luna decembrie 2023 cu încadrare în bugetul aprobat la titlurile de cheltuieli menționate, pentru Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale
Memorandumul a fost aprobat.
14.MEMORANDUMUL cu tema: Suplimentarea bugetului în vederea încheierii contractelor aferente ţintei 472 din C15, PNRR: dezvoltarea a minimum 10 consorţii regionale şi dezvoltarea şi dotarea a minimum 10 campusuri profesionale integrate
Memorandumul a fost aprobat.