Cu prilejul Zilei Sibiului, Muzeul Național Brukenthal din Sibiu vă invită să participați la lansarea volumului Octavian Smigelschi, între tradiție și inovație/ between tradition and innovation. Evenimentul va avea loc miercuri, 20 decembrie 2023, ora 13:00 în Cabinetul de Cartografie din Palatul Brukenthal din Sibiu. La eveniment vor participa Pr. Dr. Emanuel Tăvală, consilier cultural al Arhiepiscopiei Sibiului și dl. dr. Răzvan Pop, directorul general al Bibliotecii Județene ASTRA.

Volumul editat în manieră de album de artă, având 529 p., reunește pentru prima dată toată colecția de lucrări de artă: pictură și desene realizate de Octavian Smigelschi și aflate în colecția Muzeului Național Brukenthal.

Prefața volumului este semnată de regretatul acad. Răzvan Theodorescu care afirmă: „Arta românească din Transilvania modernă a cunoscut în Octavian Smigelschi un demn reprezentant pe care acum Alexandru Chituță ni-l readuce într-o expoziție monumentală la Iași. Cunosc încă de la început proiectul de restituire științifică a artistului Smigelschi ce a debutat în 2012 prin munca deosebită pe care Alexandru Chituță a întreprins-o pe urmele prestigioase ale unui alt sibian Virgil Vătășianu. Pictor complex, cu o educație plastică europeană firească la un intelectual ardelean al epocii 1900, Octavian Smigelschi este nu numai un artist important al artei din România, este o figură central a culturii românești.”

Sibianul Octavian Smigelschi a fost unul dintre cei mai importanți artiști români de la sfârșitul secolului al XIX-lea şi primul deceniu al secolului al XX-lea, cu contribuţii excepţionale în pictura religioasă şi o operă laică programatic înnoitoare. Crescut în mediul multicultural al oraşului Sibiu, Smigelschi şi-a desăvârşit pregătirea artistică la Şcoala de desen de la Budapesta iar apoi şi-a cizelat maniera prin numeroase călătorii de studii la Munchen, Viena, Dresda, Berlin, Veneţia, Ravena, Florenţa şi Roma. Este o perioadă densă de acumulări artistice, comparații, sublimări şi căutări de drumuri noi. Privit din această perspectivă, procesul de modelare spirituală a pictorului are puternice conotaţii şi interferenţe europene, fiind un adevărat model de inter-culturalitate.

Opera lui Octavian Smigelschi cuprinde un număr mare de lucrări ce acoperă toate genurile, de la portrete, peisaje, subiecte româneşti rurale, compoziţii simboliste, figuri animaliere, până la studii de costume şi draperii, şi chiar statuete din argilă, utilizate în studiul costumului şi al drapajului. Dar capitolul care l-a consacrat definitiv a fost pictura monumentală religioasă.

Pictura din catedrala mitropolitană din Sibiu, opera de căpătâi a pictorului, are un pronunțat caracter monumental. Personajele şi compoziţiile respiră o atmosferă de solemnitate, atitudinea lor vie şi caldă inspirând sentimentul păcii interioare.

Prin opera sa, în care a sintetizat spiritul apusean cu cel răsăritean Smigelschi a creat la Sibiu un stil propriu, numit neobizantin.

Dispariţia timpurie, la doar 46 de ani, a împiedicat desăvârşirea potenţialului creator al artistului român. De altfel, activitatea desfăşurată în cea mai mare parte în mediul provincial, marginal atât faţă de Budapesta cât şi faţă de Bucureşti, îi limitase şi până atunci afirmarea.

Artist de formaţie academică, ambiţios şi perseverent, Octavian Smigelschi (1866-1912) a fost un pictor de seamă ce şi-a pus o amprentă importantă în istoria artei româneşti. Pictor complex, cu o educaţie plastică europeană firească la un intelectual ardelean al epocii 1900, Smigelschi este un creator de artă naţională într-un mediu de multiculturalism care ar fi putut abate de la căutările a ceea ce s-ar putea numi „expresivitatea” expresiei naţionale.

Tematica abordată de Smigelschi este bogată şi diversă, artistul exprimându-se cu plăcere în peisaje, portrete, cu o preferinţă mărturisită în perioada sa de maturitate pentru compoziţiile cu tematică religioasă, ţărănească şi de inspiraţie simbolistă. El dorea cu ardoare crearea unei noi arte monumentale de un caracter naţional – românesc, nu numai bisericesc, ci şi profan.

Recunoaştem în activitatea de pictor de icoane spiritul ecumenic al lui Octavian Smigelschi, pictorul greco-catolic care a pictat atât iconostase şi biserici greco-catolice dar şi ortodoxe, luterane şi evanghelice, devenind consacrat în arta modernă românească prin pictura Catedralei mitropolitane ortodoxe „Sfânta Treime” din Sibiu. Tot în spirit artistic, Smigelschi este cel care leagă prin pictura sa Apusul de Occident.

Această minunată armonie a picturii lui Octavian Smigelschi nu a fost niciodată atinsă, nici până atunci, nici de atunci încoace, astfel încât şi astăzi pictura sa impresionează datorită calităţii şi carismei sale.