Comunicat BEJ Sibiu admitere contestație

În temeiul dispozițiilor art.80 din Legea nr.115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, pentru modificarea Legii administrației publice locale nr.215/2001, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr.393/2004 privind Statutul aleșilor locali, cu modificările și completările ulterioare,

BIROUL ELECTORAL DE CIRCUMSCRIPȚIE JUDEȚEANĂ NR.34 SIBIU prin HOTĂRÂREA NR.44 din data de 28.05.2024

          A admis  contestația nr. 9380 din 26.05.2024 formulată de Municipiul Mediaș, reprezentat legal prin primar Gheorghe Roman înregistrată la Biroul Electoral de Circumscripție Județeană nr. 34 Sibiu sub nr.195 din 26.05.2024 împotriva Hotărârii nr.26 din 24.05.2024 a Biroului Electoral de Circumscripție Locală nr.2 Mediaș pe care a  desființat-o și a respins plângerile conexate formulate de Partidul Social Democrat – Organizația Municipală Mediaș și Partidul Alianța pentru Unirea Românilor- Organizația Locală Mediaș.

       Hotărârea  a fost adusă la cunoștință publică prin afișare pe site-ul Instituției Prefectului – Județul Sibiu  https://sb.prefectura.mai.gov.ro/alegeri-locale-si-europarlamentare-anul-2024/ și la panoul de afișaj al Biroului Electoral de Circumscripție Județeană nr.34 Sibiu.

HOTĂRÂRE NR.44

din data de 28.05.2024

privind soluționarea contestației formulate de Municipiul Mediaș  împotriva Hotărârii nr.26 din 24.05.2024 a Biroului Electoral de Circumscripție nr.2 Mediaș

Prin Hotărârea nr.26 din 24.05.2024, Biroul Electoral de Circumscripție Locală nr.2 Mediaș, în baza art. 80 alin.1,2 și 3 din Legea nr.115/2015, coroborat cu prevederile art.1 alin.5, art.2 alin.3 din Hotărârea nr.137/H/din 14.05.2024 a Biroului Electoral Central  a admis plângerile conexate formulate de Partidul Social Democrat – Organizația Municipală Mediaș și Partidul Alianța pentru Unirea Românilor- Organizația Locală Mediaș și a dispus ca evenimentul  ,,Zilele Mediașului” propus a avea loc în perioada 31 mai – 02 iunie 2024, organizat de Primăria Municipiului Mediaș, să fie reprogramat după desfășurarea campaniei electorale pentru alegerile din data de 09 iunie 2024.

         În esență, prin plângerile conexate formulate de Partidul Social Democrat – Organizația Municipală Mediaș și Partidul Alianța pentru Unirea Românilor- Organizația Locală Mediaș s-a solicitat amânarea evenimentului ,,Zilele Mediașului” după încheierea campaniei electorale, deoarece în această perioadă este interzisă organizarea de evenimente, concerte, spectacole, sărbători, iar prin organizarea evenimentului se ajunge la susținerea candidaturii pentru funcția de primar și consilier local a candidatului Roman Gheorghe, primarul în funcție al Municipiului Mediaș.  

         De asemenea, în plângere s-a mai arătat de către cele două formațiuni politice,  că evenimentul ,,Zilele Mediașului” este organizat în mod intenționat în perioada campaniei electorale pentru promovare în scop electoral și chiar dacă această manifestare culturală va fi organizată la începutul lunii iunie 2024, se impunea ca acest eveniment să fie planificat într-o altă perioadă a anului pentru a nu exista suspiciuni de campanie electorală a primarului în funcție.

        Biroul Electoral de Circumscripție Locală nr.2 Mediaș, analizând cele două plângeri și înscrisurile atașate a reținut că, evenimentul ,,Zilele Mediașului” este promovat în mediul on line, prin asociere cu sigla și denumirea Partidului Național Liberal, în imaginea descărcată din mediul on line figurând inclusiv numele și funcția președintelui Consiliului Județean Sibiu și sloganul de campanie.  

        Biroul Electoral de Circumscripție Locală nr.2 Mediaș a mai reținut că, evenimentul ”Zilele Mediașului” include difuzarea de materiale audio-video, dar și organizarea de concerte, iar prin modul în care este promovat pe site-ul www.sibiu100.ro la data de 24.05.2024, potrivit capturii de ecran imprimate și depuse, se observă în mod evident că, evenimentul este asociat cu Partidul Național Liberal, în condițiile în care sub știrea care anunță evenimentul este postat numele și funcția președintelui Consiliului Județean Sibiu.

        Biroul Electoral de Circumscripție Locală nr.2 Mediaș a concluzionat că, evenimentul ,,Zilele Mediașului” reprezintă un eveniment de propagandă electorală care se referă în mod direct la un partid politic clar identificat și poate fi asociat cu cel puțin unul dintre candidații acestui partid politic, care apare în imaginea descărcată de pe site-ul mai sus citat.

       Prin raportare la prevederile legale, Biroul Electoral de Circumscripție Locală nr.2 Mediaș a reținut că, este îndeplinită cerința prevăzută de art. 20 alin.1 lit. a din HG nr. 8/2024, dar și cerințele prevăzute de art.20 alin.1 lit. b, c, d din aceeași hotărâre de guvern, în sensul că, evenimentul este organizat în perioada 10 mai – 08 iunie 2024, se adresează publicului larg și prin modul în care este promovat în mass – media dovedește că are un obiectiv electoral, acest tip de eveniment depășind limitele activități jurnalistice de informare a publicului.

          În acest context, Biroul Electoral de Circumscripție Locală nr.2 Mediaș a mai reținut că, organizarea în sine a evenimentului nu pare a avea caracterul unui material de propagandă electorală, dar prin faptul că, este gestionat și planificat de Municipiul Mediaș, prin structura primăriei, creează un risc real de confuzie cu orice modalitate de susținere a oricărui candidat din partea Partidului Național Liberal, în condițiile în care primarul în exercițiu al Municipiului Mediaș face parte din acest partid politic, fiind ținut să dispună măsuri organizatorice pe perioada acestui eveniment, așa încât, există riscul de asociere dintre eveniment și campania electorală a Partidului Național Liberal, mai ales datorită promovării evenimentului în mass-media, prin asociere vizuală cu simbolurile acestui partid politic, inclusiv cu funcția de președinte al Consiliului Județean Sibiu, care este exercitată de un membru al acestui partid politic.

         Referitor la planificarea evenimentului înainte de începerea campaniei electorale și avansarea de costuri dinainte de începerea acestei campanii, Biroul Electoral de Circumscripție Locală nr.2 Mediaș a reținut că, aceste împrejurări nu sunt motiv pentru a aprecia că evenimentul intitulat ”Zilele Mediașului” nu reprezintă un material de propagandă electorală din moment ce este asociat cu materialele scrise și video care se referă la un partid politic în mod cert identificat, evenimentul fiind proiectat în perioada campaniei electorale, adresat unui public larg, are obiectiv electoral, dedus prin faptul că, sub titlul evenimentului și reclama care se face acestuia și prin raportare la artiștii participanți, se indică sloganul de campanie ,, Construim în Județul Sibiu,, cu semnul electoral al partidului.

Municipiul Mediaș, reprezentat legal prin Primar Gheorghe Roman a formulat contestație împotriva Hotărârii nr.26 din 24.05.2024 a Biroului Electoral de Circumscripție Locală nr.2 Mediaș, sub nr.9380 din 26.05.2024, înregistrată la Biroul Electoral de Circumscripție Județeană nr.34 Sibiu sub nr.195 din 26.05.2024, întemeiată în drept pe prevederile art. 80, alin.(2) și (4), din Legea nr. 115/2015 și pe prevederile art.20 alin. (1) din GHIDUL privind finanțarea campaniei electorale la alegerile pentru autoritățile administrației publice locale din anul 2024, aprobat prin Hotărârea Autoritatea Electorală Permanentă nr.8 din 25 martie 2024.

         În contestația formulată, se arată că:

–  Biroul Electoral de Circumscripție Locală nr.2 Mediaș nu are competența de a soluționa cele două plângeri, deoarece prevederile art.80, alin.(2) din Legea nr.115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, reprezintă o normă specială și, în același timp, derogatorie de la regula competenței generale a instanțelor de judecată, reglementată de Legea nr.134/2010, privind Codul de procedură civilă, și, ca urmare, trebuie să fie de strictă interpretare;

Sub acest aspect, se arată că, potrivit art.80, alin.(2) din Legea nr.115/2015; „Birourile electorale de circumscripție soluționează plângerile ce le sunt adresate cu privire la împiedicarea unui partid politic, organizații a cetățenilor aparținând minorităților naționale, alianțe politice, alianțe electorale ori a unui candidat independent de a-și desfășura campania electorală în condițiile prevăzute de lege, precum și plângerile privind încălcarea prevederilor art. 64, 65 și 79;

– Biroul Electoral de Circumscripție Locală nr.2 Mediaș nu are competența de a soluționa plângeri care au ca obiect cererea de amânare/reprogramare a desfășurării evenimentului „Zilele Mediașului”, eveniment organizat de către autoritatea publică locală, potrivit prevederilor HCL nr.62/28.02.2024, prin care a fost aprobat calendarul cultural-sportiv aferent anului 2024 [1];

– Biroul Electoral de Circumscripție Locală nr.2 Mediaș are competența de a soluționa cele două plângeri, doar în măsura în care plângerile, în cauză, ar fi avut ca obiect cererea de luare a unor măsuri împotriva materialului/materialelor prin care se promova evenimentul „Zilele Mediașului” (ex. îndepărtarea, eliminarea, s. a .m .d.);

Biroul Electoral de Circumscripție Locală nr.2 Mediaș face confuzie, între materialul/materialele de promovare a evenimentului „Zilele Mediașului”, programat pentru perioada 31 mai – 02 iunie 2024 (eveniment denumit, în continuare, evenimentul „Zilele Mediașului”) și evenimentul în sine „Zilele Mediașului”;

Biroul Electoral de Circumscripție Locală nr.2 Mediaș reține, în mod evident, greșit faptul că evenimentul „Zilele Mediașului” reprezintă un eveniment de propagandă electorală care se referă la un partid politic clar identificat (fiind vorba de Partidul Național Liberal), putând fi asociat, cel puțin, cu unul din candidații partidului politic, în cauză, motivat de faptul că, două din anunțurile publicitare/materialele de promovare în mediul online a evenimentului „Zilele Mediașului”  sunt postate deasupra materialului  publicitar al Președintelui Consiliului Județean Sibiu, deoarece, în concret, este  vorba de:

– anunțul publicitar de promovare în mediul online a evenimentului „Zilele Mediașului”, depus ca anexă, la plângere PSD – Organizația Mediaș, și care cuprinde mesajul „Super distracție de Zilele Mediașului: Andra, Compact, Ana Eremia, Tudor Turcu, Pepe, printre invitați[2];

– anunțul publicitar de promovare în mediul online a evenimentului „Zilele Mediașului și care cuprinde mesajul„Zilele Mediașului, trei zile de distracții, concerte și lansări de carte[3];

În ceea ce privește anunțul publicitar de promovare a evenimentului „Zilele Mediașului”, în contestație se arată că, este un anunț publicitar prin care s-a promovat evenimentul „Zilele Mediașului”, în anul 2023 [4] și nu în anul 2024, astfel încât, reținerea, de către Biroul Electoral de Circumscripție Locală nr.2 Mediaș a faptului că este un material electoral, pentru alegerile din 9 iunie 2024, și că, prin aceasta, ar fi de natură să conducă la concluzia că  evenimentul „Zilele Mediașului” are scop electoral, este, în mod evident, neîntemeiată [5]

Se mai arată că, anunțul publicitar de promovare a evenimentului „Zilele Mediașului”, nu intră în sfera materialelor de propagandă electorală, prin care se promovează Partidul Național Liberal (PNL) sau candidați ai PNL, la alegerile din 9 iunie 2024, din următoarele motive:

– anunțul publicitar de promovare a evenimentului „Zilele Mediașului” este un anunț publicitar distinct de anunțul publicitar al Președintelui Consiliului Județean Sibiu, fiecare din anunțurile publicitare, în cauză, fiind emise de entități distincte, au obiective/scopuri diferite și, ca urmare, trebuie analizate, în mod distinct și independent, una de alta, iar asocierea lor pe aceeași pagină electronică nefiind la dispoziția decât a administratorului acelei pagini, respectiv ziarul sau entitatea media respectivă;

– anunțul publicitar al Președintelui Consiliului Județean Sibiu nu a fost postat, în mod regulat, lângă anunțul publicitar privind promovarea evenimentului „Zilele Mediașului”, ci a fost postat și lângă alte anunțuri publicitare privind evenimente pozitive sau negative (în acest sens, depunem extrase din postări online ale anunțurilor publicitare ale Președintelui Consiliului Județean Sibiu). S-a mai arătat că, relevanța acestui argument este dată de faptul că, nici un candidat/partid politic nu ar dori asocierea afișajului publicitar electoral cu un anunț/știre publică cu un caracter negativ, dacă ar putea opta în acest sens [6];

-pentru afișajul în sine (propriu – zis) al evenimentului „Zilele Mediașului” [7], Biroul Electoral de Circumscripție Locală nr.2 Mediaș reține corect, că nu face referire la un partid politic[8] iar, în opinia contestatorului, nu face referire directă nici la un candidat care participă la alegerile din 9 iunie 2024, astfel încât, să îndeplinească condițiile legale, pentru a putea fi calificat, ca material de propagandă electorală.

Referitor la dispozițiile legale în materie, în contestație se arată că, potrivit art. 20, alin. (1) din GHID privind finanțarea campaniei electorale la alegerile pentru autoritățile administrației publice locale din anul 2024, aprobat prin Hotărârea Autorității Electorale Permanente nr. 8 din 25 martie 2024 (denumit, în continuare, Ghid):

Este considerat material de propagandă electorală orice material scris, audio sau video care îndeplinește următoarele condiții:

a) se referă în mod direct la un candidat sau partid politic care participă la alegeri, clar identificat;

b) este utilizat în perioada 10 mai 2024-8 iunie 2024, ora 7.00;

c) are obiectiv electoral și se adresează publicului larg;

d) depășește limitele activității jurnalistice de informare a publicului”.

În acest context se arată că, anunțul publicitar de promovare a evenimentului „Zilele Mediașului”, nu se referă, în mod direct, la un candidat sau la un partid politic clar identificat, deoarece nu cuprinde nicio mențiune explicită, în legătură cu un candidat sau cu un partid politic care participă la alegeri, clar identificat, nu are obiectiv/scop electoral, deoarece nu se referă, sub niciun aspect, la alegerile din 09 iunie 2024, iar faptul că anunțul publicitar al Președintelui Consiliului Județean Sibiu este amplasat lângă anunțul publicitar de promovare a evenimentului „Zilele Mediașului” nu este de natură să confere acestui din urmă anunț publicitar, caracter de material de propagandă electorală.

Calificarea anunțurilor/materialelor de promovare a evenimentului „Zilele Mediașului”, ca materiale de propagandă electorală, pentru alegerile din 09 iunie 2024, se mai arată în contestație, nu poate avea loc, prin asociere cu materialele/anunțuri publicitare ale unor membrii sau partide politice, deoarece un material de propagandă electorală trebuie să facă referire, în mod direct, prin conținutul lui, la un candidat sau partid politic, clar identificat, și nu, în mod indirect, prin asociere fizică, cu conținutul unor materiale/anunțuri publicitare ale unor membrii sau partide politice, pe baza criteriului publicării acestora, din urmă, în imediata vecinătate a primelor.  

Evenimentul „Zilele Mediașului” reprezintă, prin natura lui, o acțiune și nu un material scris, audio sau video, astfel încât, să intre în sfera definiției materialelor de propagandă electorală, date prin art.20, alin.(1) din Ghid.

Evenimentul „Zilele Mediașului” este un eveniment cu scop cultural, artistic și științific, scop care rezultă din însăși natura acțiunilor programate pentru desfășurarea evenimentului, în cauză.

Cu titlu exemplificativ, se arată că, în perioada 31 mai – 2 iunie 2024, sunt programate:

– două evenimente aniversare, în domeniul istoriei astronauticii mondiale, respectiv Aniversarea a 30 de ani, de la înființarea Casei Memoriale Herman Oberth și Aniversarea a 130 de ani, de la nașterea savantului Herman Oberth (evenimente aniversare la care invitat de onoare este General – Locotenent (r) Dumitru – Dorin Prunariu, primul astronaut român care a călătorit în spațiul cosmic);

– trei evenimente de  lansări de carte;

– simpozioane și mese rotunde dedicate zilei Mediașului;

– concerte și evenimente sportive și toate aceste activități se regăsesc în materialul publicitar al evenimentului.

Referitor la evenimentul „Zilele Mediașului” se mai arată că, a fost, în mod regulat, programat a se desfășura, în fiecare an calendaristic, în primul weekend din luna iunie și care este cel mai apropiat de data de 3 iunie.

Astfel, în ultimii cinci ani calendaristici, Evenimentul „Zilele Mediașului” a fost organizat, după cum urmează:

         – în anul 2023: perioada 2 – 4 iunie

         – în anul 2022: perioada 3 – 5 iunie

         – în anul 2021: s-a desfășurat online din cauza situației pandemice

         – în anul 2020: s-a desfășurat online din cauza situației pandemice

         – în anul 2019: perioada 1 – 2 iunie

         – în anul 2018: perioada 1 – 3 iunie.

În contestație se mai face referire și la opinia Autorității Electorale Permanente (AEP)[9], care a reținut că, în condițiile în care evenimentele (târguri, festivaluri, spectacole etc.) organizate, de către administrația publică locală, în perioada de campanie electorală, reprezintă activități social – culturale din programul de acțiuni și manifestări al autorităților administrației publice locale și nu evenimente electorale, precum și, în condițiile în care astfel de evenimente nu interferează cu acțiuni de propagandă electorală, respectiv cu afișarea și distribuirea de materiale de propagandă electorală, prezentarea semnelor și programelor politice și a sloganurilor electorale ale competitorilor electorali etc., potrivit  dispozițiilor legilor electorale în vigoare, nu există  limitări sau interdicții în organizarea și desfășurarea unor astfel de evenimente, în perioada campaniei electorale.[10] 

Referitor la evenimentul „Zilele Mediașului” se mai arată în contestație că, acesta a fost avizat de către Comisia de avizare a adunărilor publice, prin Procesul – verbal încheiat în data de 24.05.2024[11]menționându-se, printre altele, că evenimentul se va desfășura cu respectarea prevederilor art.1, alin.(5), din Hotărârea Biroului Electoral Central nr.137H/2024.

În concluzie, în contestație se arată că, Biroul Electoral de Circumscripție Locală nr.2 Mediaș nu avea competența materială de a soluționa cele două plângeri și, în subsidiar, că a dispus, în mod neîntemeiat și nelegal, ca evenimentul „Zilele Mediașului”, programat a avea loc, în perioada 31 mai – 02 iunie 2024, organizat de Primăria Municipiului Mediaș, să fie reprogramat după desfășurarea campaniei electorale pentru alegerile din 09 iunie 2024.

Analizând contestația formulată și documentele atașate[12], Biroul Electoral de Circumscripție Județeană nr.34 Sibiu reține următoarele:

         Potrivit art.80 alin.2 din Legea nr.115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, pentru modificarea Legii administrației publice locale nr.215/2001, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr.393/2004 privind Statutul aleșilor locali: ,,Birourile electorale de circumscripție soluționează plângerile ce le sunt adresate cu privire la împiedicarea unui partid politic, organizații a cetățenilor aparținând minorităților naționale, alianțe politice, alianțe electorale ori a unui candidat independent de a-și desfășura campania electorală în condițiile prevăzute de lege, precum și plângerile privind încălcarea prevederilor art. 64, 65 și 79.”

Conform art. 65 alin.(3) din același act normativ ”Mijloacele folosite în campania electorală nu pot contraveni legii”.

Biroul Electoral de Circumscripție Județeană nr. 34 Sibiu constată, raportat la prevederile legale mai sus menționate, că Biroul Electoral de Circumscripție Locală nr.2 Mediaș a reținut, în mod greșit, prin hotărârea contestată nr. 26 din 24.05.2024 că, potrivit art.80 alin.(2) coroborat cu prevederile art.65 alin.(3) din Legea nr.115/2015, are competența de a se pronunța asupra amânării/reprogramării desfășurării evenimentului  ,,Zilele Mediașului”, eveniment organizat de autoritatea publică locală, potrivit prevederilor Hotărârii Consiliului Local Mediaș nr.62/28.02.2024 prin care a fost aprobat calendarul cultural-sportiv aferent anului 2024.

Față de cele de mai sus, se reține că Biroul Electoral de Circumscripție Locală nr.2 Mediaș nu avea competența de a dispune reprogramarea desfășurării evenimentului  ”Zilele Mediașului” organizat de autoritatea publică locală.

În ce privește fondul problemei sesizate prin plângerile formulate, Biroul Electoral de Circumscripție Județeană nr.34 Sibiu constată că prezenta contestație este întemeiată, având în vedere următoarele considerente:

Analizând anunțul publicitar de promovare în mediul on line a evenimentului ,,Zilele Mediașului,, contrar celor reținute de Biroul Electoral de Circumscripție Locală nr.2 Mediaș, Biroul Electoral de Circumscripție Județeană nr.34 Sibiu  constată că nu se poate reține că ar avea scop electoral și nici că ar intra în sfera materialelor de propagandă electorală din care să rezulte că se promovează un partid sau altul, un candidat ori altul aparținând vreunui partid politic sau candidat independent, la alegerile din 09 iunie 2024.

Faptul că anunțul publicitar al Președintelui Consiliului Județean Sibiu este poziționat imediat sub anunțurile publicitare de promovare a evenimentului ,,Zilele Mediașului” nu conduce în mod automat la asocierea, din partea unui observator obiectiv, a acestui eveniment cu partidul politic sau candidatul respectiv, anunțurile publicitare urmând a fi percepute de publicul larg în mod distinct.

Biroul Electoral de Circumscripție Județeană nr.34 Sibiu constată că, anunțul publicitar de promovare a evenimentului ,,Zilele Mediașului,, nu face referire la un anume partid politic sau candidat, astfel că, nu sunt îndeplinite condițiile legale pentru a putea fi calificat ca material de propagandă electorală conform art. 20 alin. 1 din GHIDUL privind finanțarea campaniei electorale la alegerile pentru autoritățile administrației publice locale din anul 2024, aprobat prin Hotărârea Autorității Electorale Permanente nr.8 din 25 martie 2024.

În fine, se reține din verificările efectuate în mediul on line că festivalul ,,Zilele Mediașului,, se organizează de către Primăria Municipiului Mediaș în mod tradițional, regulat, în fiecare an calendaristic, cel puțin din anul 2018, la începutul lunii iunie.

Evenimentele sunt programate cu câteva luni înainte, prin hotărâri ale Consiliului Local Mediaș[13] așa cum rezultă din hotărârile publicate pe site-ul primăriei municipiului Mediaș.

Astfel,

– prin Hotărârea nr.67 din 26.02.2018 s-a aprobat calendarul cultural-sportiv pentru anul 2018 al Direcției Municipale pentru Cultură, Sport, Turism și Tineret Mediaș iar printre evenimente este și evenimentul din luna iunie, ZIUA MEDIAȘULUI;[14]

prin Hotărârea nr.125 din 23.04.2019 s-a aprobat calendarul cultural-sportiv pentru anul 2019 al Direcției Municipale pentru Cultură, Sport, Turism și Tineret Mediaș, organizat sub egida ,, Tradiția, istoria și arta culinară se împletesc la Mediaș, în contextul Regiunii Gastronomice Europene,,. La pct.36 din Anexa la HCL este și evenimentul ZIUA MEDIAȘULUI, în luna iunie- concerte, muzică populară și muzică ușoară, show culinar, lansări de carte, sesiune de comunicări științifice, târg producători locali [15];

– prin Hotărârea nr.58 din 25.02.2020 s-a aprobat calendarul cultural-sportiv pentru anul 2020 al Direcției Municipale pentru Cultură, Sport, Turism și Tineret Mediaș. La pct.37 din Anexa la HCL este și evenimentul ZIUA MEDIAȘULUI[16], luna iunie- concerte, muzică populară și muzică ușoară, lansări de carte, sesiune de comunicări științifice, târg producători locali, componentă gastronomică;

– prin Hotărârea nr.130 din 26.04.2021 s-a aprobat calendarul cultural-sportiv pentru anul 2019 al Direcției Municipale pentru Cultură, Sport, Turism și Tineret Mediaș; La pct. 31 din Anexa la HCL este evenimentul ZIUA MEDIAȘULUI, luna iunie- concerte, muzică populară și muzică ușoară, lansări de carte, sesiune de comunicări științifice, târg producători locali, componentă gastronomică[17];

– prin Hotărârea nr.82 din 24.02.2022 s-a aprobat calendarul cultural-sportiv pentru anul 2019 al Direcției Municipale pentru Cultură, Sport, Turism și Tineret Mediaș. La pct. 33 din Anexa la HCL este evenimentul ZIUA MEDIAȘULUI, concerte, muzică populară și muzică ușoară, lansări de carte, sesiune de comunicări științifice, târg de producători locali, gastronomie[18];

– prin Hotărârea nr.73 din 28.02.2023 s-a aprobat calendarul cultural-sportiv pentru anul 2019 al Direcției Municipale pentru Cultură, Sport, Turism și Tineret Mediaș. La pct. 33 din Anexa la HCL este evenimentul ZIUA MEDIAȘULUI, concerte, muzică populară și muzică ușoară, lansări de carte, sesiune de comunicări științifice, târg de producători locali, gastronomie[19].

Faptul că este în sarcina Primăriei municipiului Mediaș gestionarea și planificarea măsurilor organizatorice pe perioada acestui eveniment, nu reprezintă un real risc de confuzie așa cum susține Biroul Electoral de Circumscripție Locală nr.2 Mediaș.

Prin urmare, Biroul Electoral de Circumscripție Județeană nr.34 Sibiu apreciază că un simplu presupus risc real de confuzie, fără a fi dovedit, nu poate determina anularea sau amânarea unui festival tradițional, care are loc anual, atât în municipiul Mediaș, cât și în multe alte localități din țară, urbane și rurale.

În concluzie, Biroul Electoral de Circumscripție Județeană nr. 34 Sibiu apreciază că evenimentul ,,Zilele Mediașului,, organizat de administrația publică locală, reprezintă o activitate social – cultural – artistică din programul de acțiuni și manifestări al autorităților administrației publice locale și nu eveniment electoral.

Nu există  limitări sau interdicții în organizarea și desfășurarea unor astfel de evenimente în perioada campaniei electorale, în condițiile în care aceste activități nu interferează cu acțiuni de propagandă electorală, respectiv cu afișarea și distribuirea de materiale de propagandă electorală, cu prezentarea semnelor și programelor politice și a sloganurilor electorale ale competitorilor electorali etc.

         În temeiul dispozițiilor art.80 din Legea nr.115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, pentru modificarea Legii administrației publice locale nr.215/2001, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr.393/2004 privind Statutul aleșilor locali, cu modificările și completările ulterioare,

BIROUL ELECTORAL DE CIRCUMSCRIPȚIE JUDEȚEANĂ NR.34 SIBIU

HOTĂRĂȘTE:

          Art.1. Admite  contestația nr. 9380 din 26.05.2024 formulată de Municipiul Mediaș, reprezentat legal prin primar Gheorghe Roman înregistrată la Biroul Electoral de Circumscripție Județeană nr. 34 Sibiu sub nr.195 din 26.05.2024 împotriva Hotărârii nr.26 din 24.05.2024a Biroului Electoral de Circumscripție Locală nr.2 Mediaș pe care o desființează.

         Art. 2. Respinge plângerile conexate formulate de Partidul Social Democrat – Organizația Municipală Mediaș și Partidul Alianța pentru Unirea Românilor- Organizația Locală Mediaș.

Art.3. Prezenta hotărâre se aduce la cunoștință publică prin afișare pe site-ul Instituției Prefectului – Județul Sibiu  https://sb.prefectura.mai.gov.ro/alegeri-locale-si-europarlamentare-anul-2024/, la panoul de afișaj al Biroului Electoral de Circumscripție Județeană nr.34 Sibiu.

         Definitivă. 

PREȘEDINTE,

 Judecător  DUMBRĂVEAN ELENA

                                                       LOCȚIITOR: Judecător,  CRĂCIUN DANIELA SORINA

                                                       REPREZENTANT AEP: ORZA IULIANA MARCELA

Reprezentant PSD: LUCA DAN CONSTANTIN

Reprezentant PNL: CRĂCIUN MARIN

Reprezentant USR: ZĂGAN CLAUDIU-VALENTIN

Reprezentant AUR: ANCA CIBU

Reprezentant UDMR: RETHY MAGDOLNA – BRIGITTA

Reprezentant Grup Minorități: RADU ANDREEA

Reprezentant PRO România:  DĂNILĂ IULIAN 

Reprezentant PMP: ȘOIMU NICOLAE – VIOREL

Reprezentant PUSL ZĂGAN DIANA-ALINA

Reprezentant PER DRAGOMIR ANDREEA NICOLETA

Reprezentant PP CIUNGAN OCTAVIAN-IULIAN

Reprezentant S.O.S România BARBU FLORIN CLAUDIU


[1] anexa 4 la contestație

[2] anunțul publicitar la care BEC nr. 2 Mediaș face referire prin alin. (1), pag. 2, din hotărârea care face obiectul prezentei contestații

[3] anunțul publicitar la care BEC nr. 2 Mediaș face referire prin alin. (1), pag. 2, din hotărârea ce face obiectul prezentei contestații

[4] anexa 5 la contestație

[5] În acest sens, a se vedea afișul prin care s-a promovat evenimentul „Zilele Mediasului”, in anul 2023, perioada 2-4 iunie (anexa 5), și afisele prin care se promoveaza evenimentul, in cauza, in anul 2024 , perioada 31 mai – 2 iunie (anexele nr. 12-14);  afise din continutul carora rezulta faptul ca artistii nominalizați prin anunțul publicitar de la pct. 2.1, lit. a, au fost invitati pentru desafasurarea evenimentul „Zilele Mediasului” din anul 2023 si nu au fost invitati pentru desfasurarea evenimentului, în cauza, în anul 2024.

[6] anexele 6-11 la contestație

[7] anexele 12-14 la contestație

[8] În acest sens, a se vedea alin. 2, pag. 2 din Hotararea ce face obiectul prezentei contestatii

[9] În acest sens, a se vedea linkul cu clarificări date de AEP pe pagina proprie de întrebări, întrebarea 17, pe care îl depunem şi în anexa 15. https://roaep.ro/finantare/intrebari-si-raspunsuri/#

[10] anexa 15 la contestație

[11] anexa 16 la contestație

[12] Anexele 1-16 la contestație

[13] http://www.primariamedias.ro/portal/medias/portal.nsf/AllByUNID/Hotarari-000013DE?OpenDocument

[14] Anexa HCL

[15] Anexa HCL

[16] Anexa HCL

[17] Anexa HCL

[18] Anexa HCL

[19] Anexa HCL