EVALUAREA ACTIVITĂȚILOR DESFĂȘURATE DE LUCRĂTORII DIN CADRUL S.A.E.S.P. – I.P.J. SIBIU, ÎN VEDEREA PREVENIRII ȘI COMBATERII FAPTELOR ILICITE LA REGIMUL DESEURILOR ȘI PRODUSELOR DE PROTECȚIA PLANTELOR, CE ADUC ATINGERE MEDIULUI ÎNCONJURĂTOR

În perioada aprilie 2024- aprilie 2025, polițiștii din cadrul Serviciului A.E.S.P. Sibiu, au desfășurat activității specifice pentru realizarea obiectivelor prevazute în Planul de acțiuni al judetului Sibiu pentru anul 2024, respectiv trimestrul I 2025, în scopul protejării mediului înconjurător, sănătății și vieții persoanelor.

          În conformitate cu Obiectivul din Programul de guvernare: Consolidarea capacităţii de intervenţieşi de reacţie a M.A.I., pentru impunerea respectării legii, lucrătorii de poliție au efectuat  acţiuni punctuale pentru depistarea persoanelor care savârșescfapte ilicite  la regimul deșeurilor și al produselor de protecție a plantelor   Pe linia substanţelor periculoase, în cooperare cu instituţiile de profil, cu atribuţii în ceea ce priveşte protecţia mediului şi sănătatea persoanelor, cum sunt Agenția Județeană pentru Protecția  Mediului Sibiu, Garda Națională de Mediu-Comisariatul Județean Sibiu, Administrația Națională Apele Române-Sistemul de Gospodărire a Apelor Sibiu și Mureș,Agenția Națională Fitosanitară-Oficiul Județean Sibiu, polițiștii au desfășurat activități preventive și de combatere a faptelor ilicite în domeniile deșeuri periculoase, substanțele pentru protecția plantelor și prevenirea poluării solului, apelor și aerului.

Astfel, au pus în aplicare Planurile naționale de Acțiune ,, FITOS 2024” și  ,,FITOS 2025” respectiv,,Deșeuri 2024”, în cadrul cărora  au efectuat activități de prevenire și combatere a faptelor ilicite, acționând  și în afara perioadelor de acțiune din cadrul planurilor naționale, în funcție de sesizări, reclamații sau informații de care au luat cunoștință polițiștii.

În cadrul acestor activități desfășurate în cadrul celor două planuri de acțiune FITOS au fost obținute următoarele rezultate:

-nr. acţiuni specifice-21 din care 10 împreună cu reprezentanții Oficiului Fitosanitarjudetean Sibiu;

-număr total controale efectuate-88 din care 72 la persoane juridice și 16 la persoane fizice ;

– Au fost indisponibilizate în vederea confiscăriiurmătoarele cantități de substanțe periculoase exprimate în kg/litri, după caz:

-îngrășăminte chimice și azotat de amoniu-13780 litri și 239900 kg;

-produse de protecția plantelor (PPP-uri=erbicide, insecticide, moluscocide, etc.)indisponibilizate în vederea eliminării întrucât au expirat și au devenit deșeuri periculoase: 11 kg (PPP-uri), respectiv10 litri(PPP-uri);

– Infracțiuni constatate –16;

– Nr. persoane cercetate –13;

– Total sancțiuni contravenționale aplicate 10, în valoare de 22500 lei.

Toate aceste rezultate au fost obținute ca urmare a activităților proactive ale polițiștilor, nefiind înregistrate în perioada de referință sesizări sau plângeri din partea cetățenilor sau altor instituții fapte de natură penală sau contravențională la regimul produselor de protecția plantelor.

Pe linia prevenirii și combaterii faptelor ilicite la regimul deșeurilor polițiștii din cadrul I.P.J. Sibiu-S.A.E.S.P. au acționat în cadrul Planului de acțiune național ,,DEȘEURI 2024”, care s-a desfășurat în perioada 25.07.2024-27.09.2024, împreună cu reprezentanți ai GărziiNaționale de Mediu-Comisariatul Județean Sibiu și AgențieiJudețene pentru Protecția  Mediului Sibiu, dar și afara perioadei sus menționate.

În acest context, în perioada aprilie 2024- martie 2025, în urma activităților desfășurate, polițiștii angrenați au obținut următoarele rezultate:

-număr acţiuniexecutate 38, din care 13 împreună cu reprezentanți ai Gărzii Naționale de Mediu-Comisariatul Județean Sibiu;

-controale efectuate 74;

– total infracțiuni constatate 21;

16persoane cercetateîn cadrul a 15dosare penale întocmite;

4 percheziții domiciliare efectuate.

9 sancțiuni contravenționale aplicate la persoane fizice și juridice, în valoare totală de 90000 RON;

În urma acestor activități au fost indisponibilizate în vederea eliminării totale cantitățile de31433 kgdeșeuri periculoase sau deșeuri contaminate cu substanțe periculoase, majoritatea constând în autovehicule indisponibilizate scoase din uz(VSU) și 4078 litrideșeuri periculoaseconstând în  ulei uzat.

Pentru acestea s-au dispus măsuri de eliminare totală pe cheltuiala deținătorilor, conform principiului “poluatorul plătește”.

Din totalul dosarelor penale constituite trei sunt ca urmare a sesizării unor cetățeni.

          În contextul celor expuse mai sus apreciem că lucrătorii de poliție au desfășurat activități proactive, în cooperare cu reprezentanții instituțiilor cu atribuții și responsabilități în domeniul protecției mediului, la nivelul județului Sibiu nefiind înregistrată o problematică deosebită pe acest domeniu de activitate, nefiind înregistrate cazuri grave de poluare.

            Cu toate acestea au fost identificate trei probleme cu care se confruntă

polițiștii în defășurarea activităților polițienești și de cercetare penală, dar și în ceea ce privește poluarea cu substanțe chimice periculoase din produsele de protecția plantelor și deșeuri, îndeosebi cele periculoase, după cum urmează:

  1. Legislațiaîndomeniulprotecțieimediului, estelacunară.

Înconcret, dacăpentruproducerea, importulșicomercializareaproduselor de protecțiaplantelor, existălegislațieclară care reglementeazăregimulacestorsubstanțepericuloase, înceeacepriveșteutilizareaacestorproduse, cu excepțiacelor care fac parte din grupatoxiceșifoartetoxice(T și T+), nu există o reglementarelegislativăclarăpentru a prevenipoluareamediului.ÎnRomânia, utilizatoriifinali ai acestorproduse sunt în general fermierii care își pot procurafoarteușorproduse de protecțiaplantelor, nu sunt obligațisăaibă o pregătireteoreticășipracticăminimală cu privire la riscurileșiefectelenocive care le au folosireanecorespunzătoareaacestor PPP-uri, asupramediuluiacvaticșiapicol, darșiasuprasănătățiioamenilor. Se cunoscfoarte bine efecteledevastatoareasupraalbinelordarșiasupraviețuitoareloracvatice, încazuldeversărilor de astfel de substanțeînapelecurgătoaresaulacuri.

Singuraobligațieclarăaacestoraestesă le depozitezeșipăstrezeîncondiții de siguranță (numai ambulate șiînlocuriprotejate), dar nu pot fi controlațisausancționațidacăîși fac stocurimaimaridecâtnecesarulsaudacăfolosescconcentrația optima recomandată de producător.

De asemenea, înceeaceprivește, Ordonanța de urgență a Guvernului nr.92/2021- modificată, privindregimuldeșeurilor, la art. 66, unde sunt prevăzuteinfracțiunile–“Constituie infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la 1 la 5 ani sau cu amendă următoarele fapte atunci când cantitatea sau impactul asupra mediului ori asupra vieţii, integrităţii corporale sau sănătăţii persoanelor nu poate fi neglijată.

Privitor la aceastăcondiție esențială ca fapta să constituie infracțiune, legislația învigoarepe acestdomeniunu reglementeazăcare instituțieesteabilitatăsă constate acest aspectîn mod clar.

Aceeași situație o întâlnim și la art.98 din OUG 195/2005- privind protecția mediului, unde sunt prevăzute infracțiunile, unde există formularea-Constituie infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amendă următoarele fapte, dacă au fost de natură să pună în pericol viaţa ori sănătatea umană, animală sau vegetală.Aici, pe segmentul privind viața sau sănătatea umană pericolul se stabilește de către reprezentanții Direcției de Sănătate Publică, însă în ceea ce privește viața și sănătatea animală sau vegetală nu este prevăzut care instituție se poate pronunța cu privire la pericol.

          Finalitatea anchetelor este de obicei fără trimiteri în judecată, majoritatea soluțiilor fiind de clasare, procurorii motivând faptul că nu s-a stabilit clar situația de pericol și nu sunt probe certe privind infracțiunile pentru care se efectuează urmărirea penală.

  • O a doua problemă cu care se confruntă lucrătorii de poliție este cea legată

de lipsa laboratoarelor de specialitate acreditate pentru efectuarea de analize și constatări tehnico-științifice, cu privire la substanțele sau deșeurile ce constituie obiecte și bunuri corp delict, astfel încât buletinele de analiză fizico-chimică sau rapoartele de încercare să constituie probe în dosarele penale, conform Codului de procedură penală. Institutul național de Criminalistică face determinări de substanță chimică (periculoasă), dar nu poate determina concentrația acestor substanțe dintr-o mostră.

Laboratorul APM Sibiu nu este acreditat, aparatura este învechită și execută o gamă foarte restrânsă de activități. In ceea ce privește poluarea aerului s-au făcut progrese APM fiind dotată cu un laborator mobil pentru măsurători și monitorizare emisii.

  • Dotarea precară a polițiștilor care efectuează intervenția și cercetarea la

fața locului, în cazul unor infracțiuni de poluare cum ar fi aparate de măsurare a fumului, funinginii, prafului, deversări de hidrocarburi sau alte dejecții în ape sau pe soluri.

          În acest sens propunem următoarele măsuri:

-Efectuareaunordemersuriînscopulmodificăriilegislațieiînacestdomeniupentru a stabiliatribuțiilefiecăreiinstituții cu responsabilitățiîndomeniu;

-AgențianaționalăpentruProtecțiaMediuluisădotezeșisăacreditezeLaboaratoarelejudețene.

-Înființareaunui Serviciu de investigareainfracțiunilor de mediu, la nivelulfiecăruijudeț, în care săactivezemaimulțipolițiști (înprezent sunt încadrațidoar 2 polițiști la nivelulserviciului A.E.S.P. înjudețul Sibiu) care săaibăatribuțiiexclusiv pe linie de protecțiamediului.

INFORMARE

privind acțiunile preventive și activitățile de control desfășurate de către polițiștii Serviciului Ordine Publică și Serviciului de Investigare a Criminalității Economice, în perioada premergătoare, cât și în timpul desfășurării Sărbătorilor Pascale 2025, pentru menținerea ordinii publice și creșterea gradului de siguranță a cetățenilor, conform Hotărârii nr. 2 din 25.03.2025 a Colegiului Prefectural.

Pentru menținerea ordinii publice și creșterea gradului de siguranță a cetățenilor, în perioada premergătoare, cât și în timpul desfășurării Sărbătorilor Pascale 2025,polițiștii din sectorul de ordine și siguranță publică, precum și cei specializați în investigarea criminalității economice au desfășurat următoarele activități:

– constituirea de dispozitive de menținere a ordinii și siguranței publice care au acționat,  în special în zonele cu afluență mare de persoane, în care s-au desfăşurat slujbe religioase şi activităţi culturale, de agrement etc., în scopul asigurări și menținerii unui climat corespunzător, prevenirii infracţiunilor cu violenţă şi a furturilor;

– patrularea în zona supermarket-urilor, centrelor comerciale, staţiilor de distribuţie carburanţi şi a altor entităţi care vehiculează valori însemnate (case de schimb valutar, de amanet, etc.);

– organizarea și desfășurarea de acțiuni de prevenire şi combatere a infracţiunilor cu violenţă şi neutralizarea actelor de natură să împiedice desfăşurarea normală a manifestărilor specifice acestor sărbători;

– intensificate activităților de prevenire şi combatere a infracțiunilor comise în zona lăcașurilor de cult, barurilor, discotecilor şi a altor locuri pretabile, precum şi monitorizarea stărilor conflictuale.

În perioada de referință, au fost organizate 122 acțiuni/controale/verificări pentru prevenirea și combaterea faptelor antisociale,  au fost legitimate 3.540 persoane, au fost aplicate 163 de sancțiuni contravenționale, în valoare totală de 39.641 lei, pentru sancționarea faptelor de încălcare a unor norme de conviețuire socială, a ordinii și liniștii publice (ca urmare a încălcării prevederilor Legii 61/1991, republicată).

Structurile de ordine publică au desfășurat activități și în colaborare cu structurile de poliţie rutieră, pentru fluidizarea traficului rutier, prevenirea accidentelor de circulație şi a faptelor antisociale, pe principalele artere care converg către lăcașele de cult, zonele turistice sau de agrement. În acest scop, au fost organizate 56 filtre rutiere, au fost oprite și controlate în trafic 2.245 autovehicule și aplicate 837 de sancțiuni contravenționale, în valoare totală de 200031 lei.

În baza Hotărârii nr.2 din 25.03.2025 a Colegiului Prefectural al Județului Sibiu privind aprobarea Planului de măsuri pentru asigurarea sănătății publice, a creșterii gradului de siguranță a cetățenilor și a menținerii ordinii publice, precum și pentru protejarea consumatorilor împotriva practicilor incorecte, în perioada premergătoare, cât și în timpul Sărbătorilor Pascale 2025 în județul Sibiu,  poliţiştii  Serviciului de Investigare a Criminalității Economice au verificat 54 agenți economici de pe raza județului Sibiu. Urmare a verificărilor efectuate, au aplicat 6 sancțiuni contravenționale în baza O.U.G. nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, în valoare totală de 82.000 lei, fiind confiscată suma de 5.421,7 lei.

Polițiștii sibieni continuă acțiunile specifice pentru prevenirea şi combaterea oricăror evenimente care ar putea afecta liniştea cetăţenilor, dar şi pentru a interveni atunci când sunt sesizaţi cu privire la comiterea unor fapte antisociale.